A United Airlines és az Alaska Airlines számos Boeing 737 MAX 9-es repülőgépén meglazult csavarokat találtak a vészkijáratokat lezáró elemnél.

A United közlése szerint az Alaska Airlines hétvégi balesetét követően földre parancsolt MAX 9-es gépein végzett ellenőrzések során több esetben is problémákat, például laza csavarokat találtak a szakemberek a deaktivált vészkijáratokat lezáró úgynevezett door plug rögzítésénél.

A légitársaság megállapítása újabb minőségi aggályokat vet fel a 737 MAX típusváltozattal kapcsolatban, a hírre a Boeing részvényei 8 százalékot veszítettek értékükből.

Az Alaska Airlines gépéről leszakadt elem. (Forrás: NTSB)

A Boeing és az FAA egyelőre nem kommentálta a meglazult csavarokkal kapcsolatos közlést.

Az Alaska Airlines még csak megkezdte az érintett gépei átvizsgálását, de jelezte, hogy már náluk is találtak meglazult rögzítőelemeket.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Eközben az Alaska flottáján vezeték nélküli internetet beszerelő AAR cég jelezte, hogy nem végeztek munkálatokat a deaktivált vészkijáratok közelében. Közlésük szerint az érintett példányon november 27. és december 7. között végezték el a szükséges munkákat – írta a Reutes.

A Boeing 737 MAX 9 legnagyobb üzemeltetője egyébként a United Airlines, flottájában 79 darab teljesít szolgálatot, 179 üléses fedélzeti berendezéssel, az Alaska Airlines pedig 65-öt 178 férőhellyel. A Copa Airlines flottájában 29 (166 vagy 174 üléssel), az Aeromexico-nál 19 (181 üléssel), a Turkish Airlinesnál 5 (169 üléssel), az Icelandairnél 4 (178 üléssel), a Flydubai-nál 3 (172 üléssel), az indonéz Lion Airnél 3 (221 üléssel), a holland Corendonnál 2 (219 üléssel) a SCAT Airlines-nál pedig 5 (213 üléssel) repül.

Amint korábban megírtuk, az FAA sürgősségi légialkalmassági direktívát adott ki azokra a Boeing 737 MAX 9 gépekre, amelyek szárny mögötti vészkijáratait a balesetben érintetthez hasonló elemmel zárták le.

A világszerte forgalomban lévő több mint 200-ból 171 példány csak a szükséges ellenőrzést követően térhet vissza a forgalomba, ez a hatóság vészhelyzeti légialkalmassági direktívája szerint gépenként 4-8 órát vehet igénybe.

A MAX 9 típusváltozat sűrű székezéssel maximálisan 220 utas szállítására képes, ezért szükséges a törzs szárny mögötti részén a mindkét oldalon 1-1 extra vészkijárat. Az ennél kevesebb, maximum 189 férőhelyre tanúsított MAX 9-esek esetében ezeket a vészkijáratokat deaktiválják, azaz helyükre egy fixen rögzített elem kerül, amelyen nincs zárszerkezet, belülről laikus számára nem látható az ajtónyílás.

Az Alaska Airlines AS 1282-es számú járatát teljesítő, 2023 októberében átadott, N704AL lajstromjelű Boeing 737 MAX 9-esének szárny mögötti, inaktív vészkijáratát takaró elem a portlandi felszállás után 6-7 perccel, mintegy 5000 méteres magasságban kirepült a helyéről január 5-én. A repülőgép visszafordult és biztonságosan leszállt, a balesetben nem sérült meg senki súlyosan.