Az új generációs szélestörzsű változat hibás hajtóművei javítás után a GE-től visszatértek a Boeing-gyárba, az egyik megsérült a fuvar közben, ám gyorsan helyrehozták. Eközben kiderült, hogy a Lufthansa a 34-ből 14 példányra végül csak opciót kötött, ezeket nem váltotta kötelező megrendeléssé, a típus megrendelői egy év késéssel számítanak az első gépeik átadására.
Mint arról korábban beszámoltunk, le kellett szerelni a 777X első felszállásra kijelölt prototípusának GE9X hajtóművét, mert a gyártó General Electric korai anyagfáradásos hibák miatt visszahívta azt.
A probléma azért is érintette súlyosan a Boeing új generációs szélestörzsű típusváltozatának programját, mert a prototípus már túl volt a földi gurulópróbák egy részén, a tesztfolyamatot így meg kellett szakítani. Emiatt tolódott át 2020-ra az első felszállás, és kellett átütemezni az első példányok tervezett átadását.
A Boeing minap jó és kevésbé jó híreket is közölt a Bloomberg hírügynökséggel az ügyben, eszerint bár a két erőforrást ismét felszerelték a tesztpéldány szárnyai alá, az egyik még októberben megsérült, amikor a Volga-Dnepr An-124-esével az everetti üzembe szállították.
A probléma az orosz teherszállító cég gépének leszállásával volt.
A túlméretes rakományok szállítására kialakított Ruszlán túl keményen ért földet, ami kihatással volt a raktérben elhelyezett hajtóműre. Emiatt azt eredetileg vissza akarták vinni a General Electric gyárába javításra és újbóli tesztelésre, de a szakemberek nem sokkal később megállapították, hogy a kisebb sérülés helyben is orvosolható.
Paul Bergman szóvivő ennek kapcsán hangsúlyozta, a biztonság elsődleges szempont a Boeing számára, és a hajtómű nem szenvedett komolyabb károkat, így az eset nincs kihatással a 777X 2020-ra kitűzött első felszállásának időpontjára.
A típusváltozat szárnya alatt a világ jelenlegi legerősebb, egyben legnagyobb erőforrásaként dolgozik majd a GE9X, a hajtómű tömeg 18 tonna, átmérője 340 centiméter, a maximális teljesítménye pedig 597 kN volt a tesztek során, ezzel világrekordernek számít.
A Lufthansa kevesebbet kér, az IAG viszont már 2022-ben forgalomba állítja
Mint azt korábban megírtuk, a forgalombővülés lassulása és a kerozinárak emelkedése miatt spórolásba kezd a Lufthansa-csoport. Bár nincs olyan tényező, amely veszélyeztetné az öt légitársaságot irányító vállalat működését, több millió eurót szeretne megtakarítani a vezetőség a következő időszakban.
Bár ez első sorban a Eurowings és az Austrian Airlines üzemelését érinti, a költségcsökkentést nem kerülheti el a német légitársasági divízió sem, amely vélhetően emiatt kevesebbet kér a 777X-ből.
A Lufthansa eredetileg 34 darabra szerződött, ebből aztán 20-at rendeltek meg ténylegesen, a maradék 14-et pedig most már csak opcióként tartják fenn, ezeket nem váltották kötelező érvényű megrendeléssé.
Az Aerotelegraph szaklap beszámolója szerint az opciókra átkonvertált rendeléseket soha nem hagyta jóvá ténylegesen az felügyelőbizottság, így a gyártó könyvelésébe se kerültek be.
Az amerikai gyártónak a jelenlegi helyzetben, és a viszonylag kevés 777X-megrendelést tekintve viszont így is fájhat a 6,2 milliárd dollár értékű bizonytalanná vált üzlet.
A német légitársaság egyelőre nem közölte, pontosan mikor állítja forgalomba a 777X-et, ellentétben egyik legnagyobb európai vetélytársával, a British Airwayst és az Iberiát is irányító IAG-holdinggal.
A cégcsoport nemrég nyilvánosságra hozta, hogy a kibocsátó légitársaság Emirates után egy évvel, 2022-ben veszi át a British a 18 darabos megrendeléséből az első nyolc példányt. A kapacitások bővítése mellett ekkor néhány öregebb gépét, főleg 747-esét is nyugdíjba küldi a brit légitársaság.
Az Emirates már korábban közölte, hogy 2020 helyett csak 2021-ben vehetik át az első példányt a típusból. A Qatar Airways pedig a napokban hozta nyilvánosságra, hogy a 777X késése miatt átütemezi a jelenlegi triplahetesei kivonását. A Singapore Airlines a tervekhez képest szintén 1 éves csúszással, 2022-ben veheti át az első példányát.
Arról továbbra sem közölt részleteket a gyártó, hogy a statikus tesztekre használt példány terheléses próbája során bekövetkezett baleset miatt kell-e változtatni a repülőgép tervein, vagy kelle-e módosításokat végrehajtani az eddig megépült példányokon.
Mint ismert, szeptemberben fel kellett függeszteni a Boeing 777X prototípusának statikus tesztelését, miután a prototípus egyik tehertér ajtaja a tesztprogram részeként elvégzett terheléses teszt során szabályosan kirobbant a helyéről. A gyártó ugyan elismerte az esetet, de annak okairól, kivizsgálásáról és a programra vonatkozó hatásairól nem nyilatkozott egyelőre.