Közel hatvan év után leállítja a Learjet típus gyártását a Bombardier, ezzel is folytatva repülőgépes üzletágának leépítését. A cég a piaci helyzet alakulásával indokolta az újabb racionalizálást.

A Learjet-program végleges leállításától szóló döntést csütörtökön, az éves pénzügyi beszámolóval együtt hozta nyilvánosságra a Bombardier, a tervek szerint az utolsó Learjet 2021 negyedik negyedévében gördülhet le a gyártósorról.

Ezután már csak a jobban jövedelmező Challenger és a nagyobb méretű Global gépcsaládok fejlesztésére koncentrál a kanadai gyártó.

A legendás és széles körben kedvelt üzleti típust eredetileg Bill Lear és cége fejlesztette ki egy FFA P-16 nevű svájci katonai gép alapjain. A világon elsők között megjelent magánrepülőgép ennek köszönhette kitűnő tulajdonságait, amit hosszú karrierje során végig meg is tudott őrizni. A céget 1990-ben vásárolta fel a Bombardier, de a program és típus nevét megtartották, így folytatódott a gyártás.

Közel hat évtized alatt több mint 3000 Learjet gördült le a gyártósorról, és ezek maradandó nyomot hagytak az üzleti repülés világában.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
A Learjet 75-ös (Forrás: Bombardier)

A típus sikertörténete 2015-ben tört meg, amikor a gyártó kénytelen volt leállítani a 85-ös, új csúcsmodellnek szánt változat fejlesztését, mert nem mutatkozott rá elegendő kereslet.

A típuscsalád 2019-ben utoljára mégis meg tudott újulni 75 Liberty néven, számos berendezést a nagyobb gépekből vettek át, és az új változat már leszállás nélkül képes átszelni az amerikai kontinenst New Yorktól Las Vegasig vagy San Franciscótól Mexikóvárosig, miközben ára 10 millió dollár alatt maradt.

Ehhez és a korábbi változatokhoz a támogatást és alkatrészellátást a gyártás leállása után is biztosítják, sőt, RACER néven felújítási program is indul a Learjet 40 és 45 változatokhoz. A csomag gyakorlatilag egy kisebb modernizáció lehetőségét nyújtja: tartalmaz többek között új avionikát, hajtómű-feljavítást és egy sor egyéb alkatrész cseréjét, amivel csökkenteni lehet az üzemeltetési költségeket.

Forrás: Bombardier

A Learjetek gyártásának leállítása egy átfogó, 2023-ig tartó költségcsökkentési program része, a cél, hogy vállalati szinten évi 400 millió dollárral zsugorodjanak a Bombardier kiadásai. A kanadai gyártó az idei évben mintegy 1600 dolgozójától válik meg, amely a 2020 végi állomány 10 százalékát jelenti, így 2021 végére 13 ezren maradnak a cégnél.

A kanadai gyártó az elmúlt években, már jóval a járvány előtt is zsugorodó pályán mozgott, kiszállt a C Series (ma ismert nevén Airbus A220), CRJ, Dash-8 programokból, valamint az európai vasúti üzletágát is eladta.

Forrás: Bombardier