Január 30-tól megújult a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közelkörzeti légtere, ez az elmúlt tizenöt év legnagyobb változása a magyar légtérben. A repülésbiztonság javítása mellett az új eljárásoknak köszönhetően csökken a károsanyag-kibocsátás, a rugalmas légtérfelhasználás segíti a főváros körüli sportrepülőterek és repülőszervezetek tevékenységét.

Tizenöt év után, de az uniós határidő előtt tizenegy hónappal megújult a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közelkörzeti légtere (TMA – Terminal Movement Area), amely így a jövőben hatékonyabban tehet eleget a megnövekedett forgalom elvárásainak, általa tovább javul a repülésbiztonság, és a katonai-polgári légtereket illetően lehetővé válik a rugalmas légtérfelhasználás.

A HungaroControl által megalkotott új TMA a lehető legnagyobb mértékben veszi figyelembe a főváros körüli sportrepülőterek és repülőszervezetek igényeit, bevezetésével csökken a repülések károsanyag-kibocsátása is.

A budapesti nemzetközi repülőtér közelkörzeti légterének felülvizsgálatát és megújítását egyrészt uniós jogszabály, másrészt a légikikötő forgalmának bővülése és összetételének változásai tették szükségessé.

A módosított TMA bevezetésének határideje 2020. december 31-e volt, ám a HungaroControl tizenegy hónappal korábban elkészült a fejlesztéssel, így január 30-tól életbe léphetett az új légtérszerkezet.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A légtérnek minden esetben a benne közlekedő légi járművek biztonságát kell szolgálnia, ezért 7000 láb magasság felett egyszerűsödtek az indulási és érkezési eljárások, rövidültek az érkezési nyomvonalak.

Mindez azt jelenti, hogy a módosításoknak nincs hatásuk a lakossági zajterhelésre, annak mértéke nem növekedhet az új légtérstruktúra bevezetésével.

A budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közelkörzeti légtere (TMA – Terminal Movement Area), Forrás: HungaroControl

A TMA méretének növelésével sikerült megteremteni annak feltételeit, hogy minden irányból biztosítható legyen a folyamatos süllyedés a leszálló gépek számára. Becslések szerint az új érkezési eljárásoknak köszönhetően legalább 15 százalékkal rövidülnek az útvonalak, ezzel pedig a légitársaságok járatonként 100 kilogramm üzemanyagot takaríthatnak meg, egy-egy gép károsanyag-kibocsátása 350 kilogrammal csökkenhet.

Rugalmasabb, mindenkit jobban kiszolgáló légtér-szerkezet

15 éve nem volt ekkora horderejű légtérváltozás Magyarországon – mondta el Székely Zoltán, a HungaroControl módszertani és koordinációs osztályvezetője a témában szervezett csütörtöki háttér-beszélgetésen.

A korábban alkalmazott légtérszerkezetet egy “evolúciós folyamat” során alakították a változó igényekhez, most viszont több mint száz egyeztetés és két év munka eredményeként teljesen új, rugalmasabb és minden felhasználó igényeit jobban kiszolgáló légtér jött létre.

A HungaroControl tájékoztató anyaga a változásokról.

A rugalmas légtérfelhasználás érdekében a korábbinál több úgynevezett koordinált légtér jön létre, ahol koordináló szervezetek segítségével a hobbi és sportrepülők használhatják a TMA egy adott – a nagygépes forgalom által éppen nem igényelt – részét. Ugyanakkor ha a helyzet (pl. időjárás, rendkívüli esemény) indokolja, a légiforgalmi irányítás a koordináló szervezet közreműködésével rövid idő alatt visszaadhatja a légtér adott szeletét a nagygépes forgalomnak – tette hozzá a HungaroControl módszertani és koordinációs osztályvezetője.

Tuzson Gergely, a Repülő és Légisport Szövetség elnöke kiemelte, hogy az új légtérszerkezet bevezetése kapcsán nagy hangsúlyt fektetnek a felhasználók tájékoztatására.

Ennek érdekében a HungaroControllal közösen tájékoztató anyagokat, kérdőíveket dolgoztak ki, valamint a közelmúltban megtartott VFR-fórumon is kiemelt figyelmet kapott a téma – tette hozzá.

Az új közelkörzeti légtér fejlesztési munkálataiba a HungaroControl bevonta a Honvédelmi Minisztériumot és a Budapest Airport Zrt.-t is, továbbá mindazokat a sportrepülőtereket és repülőszervezeteket, amelyek tevékenysége a budapesti TMA közvetlen környezetében zajlik. A 2017 decemberében elkezdett, kétéves fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium felügyelete mellett valósult meg.

A január 30-tól működő TMA a katonai-polgári légtérstruktúra integrációjában is komoly előrelépést jelent.

A HungaroControl együttműködési megállapodást kötött a katonai féllel, amely szerint a kecskeméti katonai közelkörzeti légtér (MTMA) azon tartománya, amely átfedésben van a budapesti nemzetközi repülőtér közelkörzetével, alaphelyzetben nyitva áll a polgári légiközlekedés számára. Viszont ha a katonai bázis igényli, aktiválható az MTMA, és ekkor a Magyar Honvédség légiforgalmi irányítói felelnek a légtér forgalmáért.

A magyar léginavigációs szolgáltató arra törekedett, hogy a TMA a sportrepülőket a lehető legkevésbé korlátozza mozgásukban. Ezért az új vitorlázórepülő- és könnyűrepülő-légterek kialakítása során bevonta a Repülő és Légisport Szövetség (RLSZ), a Magyar Vitorlázórepülő Szövetség (MVSZ), a Siklórepülő Szövetség (Siresz) és a Szabad Repülők Szövetségének (HFFA) képviselőit is. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér új közelkörzeti légtere e szervezetek egyetértésével nyerte el jelenlegi formáját.