Az Európai Bizottság attól tart, számos útvonalon csökkenne a verseny, ezért idén novemberig alaposan áttekinti a tervezett ügyletet, amelyben a spanyol légitársaságot megvenné az Iberiát is tulajdonló IAG-holding.
Margrethe Vestager, az uniós testület közlekedési és versenyügyekért is felelős ügyvezető alelnöke a kedd esti közleményben kiemelte: az International Airlines Group (IAG) birtokában van az Iberia és a Vueling, mindkettő jelentős szereplő a belföldi és az Spanyolországot összekötő nemzetközi légiközlekedésben. Hasonlóan fontos tényező az Air Europa is, ezért szükséges az ügylet minél részletesebb elemzése.
Tájékoztatása szerint mintegy 70 olyan útvonalat találtak az előzetes vizsgálatban, ahol csökkenhet a verseny a cégek egyesülése után, és az eddigi egyeztetéseken a felek egyike sem ajánlotta fel, hogy orvosolni fogják a helyzetet.
Az alelnök közölte, november 5-ig, 90 munkanap alatt gondosan mérlegelik, hogy a tervezett ügylet negatívan érintené-e a versenyhelyzetet a spanyol belföldi, rövidtávú, valamint hosszútávú útvonalakon, és azt, hogy ez magasabb árakhoz és alacsonyabb minőséghez vezethet-e.
Szavai szerint ugyanis más légitársaságok, köztük az országban jelenlévő fapadosok nem volnának képesek eléggé ellensúlyozni az IAG és az Air Europa egyesülésével létrejövő piaci erőt.
Hangsúlyozta: bár számos cég anyagi helyzete bizonytalan a járvány és a válság okán, fontos, hogy a légiközlekedés újraindulása egyenlő versenyfeltételek mellett történjen, megőrizve az utazóközönség választási lehetőségeit.
Mint megírtuk, a többek közt a British Airways és az Iberia tulajdonosaként ismert IAG-holding jó ideje tárgyal az Air Europa tulajdonosaival a jelentős spanyol légitársaság megvételéről. A járvány miatt aztán tavaly év végén az eredeti ajánlati ár feléért, 500 millió euróért kötöttek megállapodást, amelynek értelmében az Iberia venné meg eddigi versenytársát.