Az Emirates-csoport nemrég zárult üzleti éve új csúcsokat hozott: 5,1 milliárd USA-dolláros nyereséget ért el, bevételei 15 százalékkal 37,4 milliárd dollárra nőttek, az elmúlt két év összesített nyeresége pedig meghaladja a 2020-2022-es, pandémiás időszak veszteségét.
A vállalat lapunkhoz eljuttatott közleményében azt írta, hogy az Emirates Group a 2023. április 1. és 2024. március 31. közötti pénzügyi évében minden területen az eddigieknél nagyobb árbevételt és nyereséget ért el, amelynek köszönhetően 1,1 milliárd USA-dollárnyi osztalékot fizet tulajdonosa, az Investment Corporation of Dubai részére.
A cégcsoporton belül az Emirates Airline 51,9 millió utast szállított, ami 19 százalékos növekedés az előző időszakhoz képest, a felkínált ülőhelyek száma pedig 21 százalékkal nőtt.
A légitársaság 4,7 milliárd dolláros rekordnyereségről számolt be, amely 63 százalékos növekedés a tavalyi 2,9 milliárdhoz képest. Bevételei 13 százalékkal 33 milliárd dollárra emelkedtek, köszönhetően a forgalomnövekedésnek, a megnövelt kapacitásnak és a hálózat bővítésének.
A működési cash flow 10,3 milliárd dollárt ért el, miközben az üzemelési költség 8 százalékkal nőtt az előző pénzügyi évhez képest. Az üzemanyag a kiadások 34 százalékát tette ki, szemben a 2022-23-as 36 százalékkal, miközben enyhén, 9,3 milliárd dollárra emelkedett az előző évi 9,2 milliárd dollárhoz képest: a nagyobb forgalmat az alacsonyabb átlagos üzemanyagár ellensúlyozta.
A földi kiszolgálásra szakosodott leányvállalat, a Dnata 400 millió dollár nyereséget jelentett, amely szintén jelentősen jobb a megelőző, 90 millió dollárhoz képest. A bevételek 29 százalékkal 5,2 milliárd dollárra nőttek, ami szintén rekord.
Számos nagyszabású fejlesztési projekt már most is folyamatban van: a vállalat több milliárd dolláros repülőgépflotta- és kabinfelújítási programot hajt végre, új vendéglátó, teherszállítási és földi kiszolgáló létesítményeket épít, továbbá rendelkezik a személyzet létszámbővítését és képzését segítő, illetve átfogó fenntarthatósági programmal. Mindezekbe a most zárult pénzügyi évben már 2,4 milliárd dollárt fektetett a vállalat.
Csoportszinten az alkalmazotti létszám mintegy 10 százalékkal 112 406-ra nőtt, ami a valaha volt legnagyobb a cég történetében. Az Emirates folytatja toborzó tevékenységét világszerte, köztük Magyarországon is, ahol egyébként ügyfélszolgálati központot működtet.
A fenntarthatósághoz tartozik a közlemény szerint, hogy a cég új beszállítói és partnerségi megállapodásokat írt alá a fenntartható légiüzemanyagok (SAF) beszerzésére, valamint demonstrációs repülést hajtott végre egy A380-as óriásgéppel, amely kizárólag SAF-ot használt az egyik hajtóművében. Az Emirates 200 millió dolláros pénzügyi alapot hozott létre a fosszilis tüzelőanyagok kereskedelmi repülésre gyakorolt hatásának csökkentését előmozdító K+F projektek támogatására.
Az Emirates 2023-24-ben együttesen 2,4 milliárd dollárt fektetett be új repülőgépek vásárlásába, új létesítmények építésébe, berendezések beszerzésébe, valamint vállalatokba és a legújabb technológiák fejlesztésébe, hogy ezekkel is támogassa növekedési terveit, 2024-25-ben tíz új A350-es repülőgépet vesz át.
A légitársaság újraindította a Tokió-Haneda járatokat, 29 célállomással bővítette hálózatát, és új napi járatokat indított a kanadai Montréalba. Emellett 11 új légitársasági partnerrel kötött code-share és interline-megállapodásokat. Idén március 31-re az Emirates hálózata hat kontinens 151 célállomását foglalja magában, beleértve 10 olyan várost, amelyeket kizárólag a teherszállító flotta szolgál ki.
Az Emirates idén még több városba vitte el új prémium turista osztályát, amelyet már 15 útvonalon lehet foglalni, valamint népszerű A380-as óriásgépeit, amelyek már 49 célállomásra közlekednek.
A flotta március végén 260 repülőgépet számlált, átlagéletkoruk 10,1 év, a rendelésállomány pedig most 310 repülőgép, miután a 2023-as dubaji légiszalonon bejelentették, hogy további 110 darab Boeing 777-es, 787-es és Airbus A350-es repülőgépet vásárol összesen 58 milliárd dollár értékben.
Az Emirates folytatta a beruházásait is. Az év során újranyitották a felújított várótermeket Brisbane-ben, Düsseldorfban, Frankfurtban, Hamburgban, Hongkongban, Johannesburgban, Manchesterben és Münchenben, továbbá a hálózat 82 városában visszaállította a sofőrszolgáltatását.
Az Emirates teherszállításra szakosodott leányvállalat, a Sky Cargo megerősítette pozícióját a globális légi logisztikában és kereskedelemben, 2,2 millió tonna árut szállított világszerte, ami 18 százalékos növekedés az előző évhez képest. A globális logisztika folyamatos kihívásai ellenére a cargo-részleg 3,7 milliárd dollár bevételt hozott, amely 11 százalékkal járult hozzá a légitársaság összbevételéhez. Az egy árutonna-kilométerre (FTKM) jutó áruszállítási hozam 32%-kal csökkent, visszatérve a pandémiás piac előtti szintre.
2023-24 végén az Emirates Sky Cargo flottája 11 Boeing 777F repülőgépet számlált, az 5 új, korábban megrendelt Boeing 777F gép átvételét 2024 közepétől várja.
Az erős évnek köszönhetően az Emirates teljesítette a repülőgépekkel kapcsolatos rendszeres fizetési kötelezettségeit, és további 596 millió dollárt fizetett vissza a covid-válság idején felvett 4,8 milliárd dollár hitelből, így jelentősen csökkenteni tudta a teljes fennálló adósságállományát.
Az Emirates a pénzügyi évet minden idők legnagyobb, 11,7 milliárd dollár összegű készpénzállományával zárta, ami 15 százalékkal magasabb a 2023. március 31-i állapothoz képest.
A következő hónapokban is a légiközlekedés és az utazás iránti magas keresletre számít a vállalat, ugyanakkor figyelemmel kísérik az olajárak, az árfolyam-ingadozások és a társadalmi-politikai változások okozta változékony környezetet.
Amint korábban megírtuk, a dubaji kormány bejelentette az Al Maktoum nemzetközi repülőtér bővítésének következő fázisát. A 35 milliárd dolláros beruházás keretében felépülő új repülőtér az Emirates és a dnata új központja lesz.