Cataniába, az Etna lábánál fekvő szicíliai városba szervezett tanulmányutat az Alitalia és a légitársaság magyarországi képviseletét ellátó Aviareps. Cikkünk első részében az Alitalia európai és belföldi járatain nyújtott utazási élményt mutatjuk be.

Budapest és Róma között az Alitalia Airbus A320-as típuscsaládba tartozó gépeivel utazhatunk. (Fotó: AIRportal.hu)

Az olasz nemzeti légitársaság hálózatán – római átszállással – a hét minden napján el lehet jutni Budapestről Cataniába.

A magyar főváros és a Fiumicino repülőtér között a cég Airbus A320 típuscsaládba tartozó repülőgépei közlekednek.

Az AZ 479-es számú járatok a hét minden napján 11:40-kor szállnak fel Ferihegyről és a menetrendi adatok szerint 1 óra 45 perces repülési időt követően szállnak le Rómában.

Az olasz fővárosból számos belföldi célpontra rövid, vagy néhány órás várakozást követően lehet eljutni. A Rómából Cataniába tartó belföldi járatokat Airbus A320-asokkal teljesíti a légitársaság, a repülési idő 1 óra 15 perc.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Alitalia Airbus A320-as repülőgépei többféle fedélzeti elrendezéssel közlekednek.

A nemzetközi és belföldi járatokon szolgáló A320-as gépek kétosztályos elrendezésben 171-174 utas szállítására képesek, mozgatható elválasztófalakkal az igényekhez igazítható az üzleti osztály kapacitása. A csak belföldi járatokat teljesítő A320-asok között vannak egyosztályos elrendezésűek is, ezek 180 utas szállítására képesek.

A kétosztályos repülőgépeken az első néhány sorban nagyobb a lábtér. Az üzleti osztályon a középső ülések háttámlájának lehajtásával (lásd képek) egy kis asztalka biztosít nagyobb teret a prémium jegyet váltó utasoknak.

A nagyobb lábtérrel rendelkező helyeket (első hét sor a belföldi járatokon és a vészkijárati sorok) Economy Comfortként értékesíti a légitársaság. A 180 fős székezésű, “domestic”  példányokon a fedélzet hátsó soraiban már szűkebb a lábtér, de az alig több mint egy órás belföldi utak ezeken az üléseken is kibírhatók. Ha viszont a check-innél lehetőség van rá, érdemes a repülőgép első részében helyet választani.

Az Alitalia légiutaskísérői a Budapest–Róma viszonylaton egy pohár üdítőt, és kávét vagy teát szolgálnak fel, illetve egy zacskó kekszet/snacket kínálnak, amelyből sós, vagy édes választható.

A rövidebb, belföldi járatokon viszont csak innivalót kapnak az utasok.

Bár a légitársaság A320-as repülőgépeinek átlagéletkora körülbelül 13 év, a gépek fedélzete tiszta és jól karbantartott volt. A felújított kabinnak modern kinézetet kölcsönöznek a világos fa hatású felületek, amelyek az első konyhát választják el az utastértől. Ezek a bevonatok a gép hátsó részében a toalettek külső falain is visszaköszönnek, a légitársaság ezüst színű, a fal síkjából kiemelkedő logójával.

Növekvő utasszámok, javuló utaselégedettség

 

Január 22-én tette közzé a 2019-es év eredményeiről szóló közleményét az Alitalia. A légitársaság utasoktól származó bevételei 1,7 százalékkal nőttek, míg a cég hosszútávú járatain 4,7 százalékkal többen utaztak tavaly. A hosszútávú járatok bevételei 2018-hoz 5,3, míg 2017-hez viszonyítva 14,7 százalékkal emelkedtek.

 

Az Alitalia összesen 21 millió 293 ezer utast szállított tavaly, ebből 2,85 millió volt az interkontinentális járatokon utazók száma.

 

Az olasz nemzeti légitársaság járatainak 82,2 százaléka közlekedett pontosan 2019-ben, ezzel az Alitalia a második legpontosabb légitársaság lett Európában és a hetedik legpontosabb a világon a Cirium adatbázisa szerint.

 

2019-ben jól teljesített az Alitalia a földi és a fedélzeti szolgáltatások minőségét mérő, utaselégedettségi felmérésekben is, az előző évhez viszonyítva 2,8 százalékponttal javult az általános elégedettségi mutató.

 

Az Alitalia flottájában 114 repülőgép teljesít szolgálatot, köztük Boeing 777-esek, A330-asok, az A320-as család három változata (A319-A320-A321), a regionális útvonalakon pedig Embraer E190 és E175-örs gépek repülnek.

Az Alitalia járatain a normál méretű gurulós kabinbőrönd ingyenesen a fedélzetre vihető. Ha a járat nagyon tele van, meghatározott számú utas csomagjára a beszállításkor címkét ragasztanak a földi kiszolgáló munkatársai, majd pedig ezeket a repülőgépnél le kell adni és a célrepülőtéren a feladott csomagokkal együtt lehet felvenni.

Hagyományos, hálózatos légitársaság lévén, az Alitalia gépeire Budapesten utashidas, vagy esetenként buszos beszállítást alkalmaznak. Rómában esetünkben a repülőgép külső állóhelyre érkezett. Innen busszal szállították az utasokat
a belföldi járatokat is kiszolgáló, 1-es terminálhoz, így az átszálláskor nem kellett terminált váltani.

Fiumicino e terminálja könnyű és gyors áthaladást biztosít, így bevállalható akár egy rövidebb átszállás is, ha a schengeni zónán belüli, vagy ha a légitársaság egyedülállóan széles belföldi útvonal-hálózatán történő továbbutazásról van szó.

Összességében az Alitalia európai és belföldi járatainak turista osztálya a nagy európai hagyományos légitársaságok körében manapság megszokott szolgáltatási színvonalat hozza mind a gépek fedélzeti berendezése, mind az ellátás terén.

A római repülőtérről és Catania látnivalóiról cikkünk következő részeiben lesz szó.

Kollégánk az Alitalia és a légitársaságot Magyarországon képviselő Aviareps meghívására és költségén vett részt egy tanulmányúton, a légitársaság a cikk tartalmára nem volt befolyással. A képgalériában megjelent fotók Samsung Galaxy Note 10+ telefonnal készültek, amelyet a Samsung Magyarország bocsátott rendelkezésünkre.