Erős turbulenciába került a Turkish Airlines TK1-es számú Isztambul – New York járatát teljesítő Boeing 777-es, a fedélzeten többen súlyosan megsérültek.

A TC-JJG lajstromjelű Boeing 777-3F2(ER) típusú repülőgép szombaton, mintegy 40 perccel a New York-i leszállást megelőzően erős turbulenciába került.

A repülőgép fedélzetén 326 utas és 18 fős személyzet tartózkodott. Az esemény során két tucat ember megsérült, legalább tíz embert kellett kórházba szállítani a leszállást követően.

A sérültek között volt lábtörött, de többen zúzódásos, vágásos sérüléseket szenvedtek.

Az esetről az internetre felkerült videón az látható, hogy több, az ülőhelyén tartózkodó, vérző fejű utas, aki bizonyára nem volt bekötve, fejjel betörte a repülőgép mennyezetének műanyag burkolatát.

Hirdetés

A JFK-repülőtér 1-es termináljához riasztották a vészhelyzeti szolgálatokat, akik a leszállás után ellátták a sérülteket.

WATCH: passengers with bloodied faces; blood smeared on overhead cabin. 29 injured from severe turbulence on Turkish Airlines flight from Istanbul landing at JFK Airport tonight; gashes on heads to a broken leg. 10 people taken to hospital. Video courtesy Sead Nikaj

Közzétette: CeFaan Kim – 2019. március 9., szombat

Veszélyes jelenség, amely évente többször okoz súlyos sérüléseket

A Clear Air Turbulence (CAT) olyan heves légköri jelenség, amely hirtelen, váratlanul következik be, a tiszta légköri viszonyok között, zivatartevékenységtől függetlenül, sok esetben nagy magasságban, utazómagasságon.

A jelenlegi időjárási radarok nem képesek a felhőtlen égbolton, nagy magasságban jelentkező turbulenciát érzékelni, és más előrejelzések sem alkalmasak arra, hogy ezekre a hirtelen fellépő légmozgásokra figyelmeztessenek.

A váratlan jelenség következményeként a biztonsági övet nem használók, vagy az épp a székek közötti folyosókon, illetve a mosdókban, a konyhákban tartózkodó utasok, vagy a személyzet tagjai akár életveszélyes sérülést is szenvednek egy-egy ilyen esetben.

Vannak kísérletek, sőt tesztelés alatt álló megoldások, amik segítségével a jelenséget előre lehetne jelezni. A tesztelés alatt álló nagy hatótávú lézerradar, tizenhét és fél kilométer távolságig jelezné előre a turbulenciát, ez az utazómagasságon repülve egy perc felkészülési időt jelentene a fedélzeten tartózkodóknak.

Amint korábban megírtuk, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) egy valós idejű turbulencia-előrejelző platformot is indított tavaly. A rendszer valós idejű adatokat biztosít a légitársaságoknak, amelyek így akár repülés közben is tudják módosítani a járatok útvonalát, kikerülve a veszélyes területeket.

További videók az eseményről

29 people injured from severe turbulence on Turkish Airlines flight from Istanbul landing at JFK Airport tonight. Injuries ranging from bruises and cuts, to bloodied faces, to a broken leg. Several small children hurt. Officials say 10 people taken to hospital. Most patients treated inside terminal.

Közzétette: CeFaan Kim – 2019. március 9., szombat