Az olasz Leonardo az amerikai haditengerészet tenderére készült TH-119-es helikoptere évtizedek óta az első olyan egyhajtóműves forgószárnyas, amely megkapta az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól (FAA) a műszeres repüléshez szükséges kiegészítő tanúsítást.
Az olasz Leonardo az Augusta-Westland AW119-es alapjain fejlesztette ki az amerikai haditengerészet (US Navy) kiképző- és könnyű futárhelikopter tenderére a TH-119-es típusát.
Az első prototípus 2018 decemberében hajtotta végre szűzrepülését, ezt követően kezdődött meg a tesztprogram, amelynek sikeres teljesítése után most a műszeres repülési szabályai szerinti kiegészítő engedélyt is megkapta a gép.
Ez ahhoz szükséges, hogy a látás alapján történő repülés (VFR) szabályainak nem megfelelő időben, kizárólag a fedélzeti műszerekre és a földi telepítésű rádióadókra hagyatkozva, a műszeres repülés szabályainak (IFR) megfelelően is üzemelhessen a típus.
Az engedély kiadásának azért van különös jelentősége, mert az Egyesült Államokban évtizedek óta csak kéthajtóműves forgószárnyasok kaptak ilyen tanúsítványt.
A Leonardo szerint a TH-119 ezzel a piacon jelenleg elérhető legjobb egyhajtóműves, teljes spektrumú kiképzőhelikopter.
A gyártó szerint amellett, hogy elsajátíthatók vele az alapvető manőverek, például az autorotáció végrehajtása, összetett feladatok – kutató-mentés, éjjellátó szemüveg használata – gyakoroltatható vele.
Az utastérben, közvetlenül a két hajózó mögött egy állítható, a pilótafülkére teljes rálátással bíró oktatói helyet is kialakítottak, amely akár többpilótás rendszerű képzést is lehetővé teszi.
Az erőforrásként szolgáló Pratt&Whitney PT6B hajtómű pedig eredetileg kereskedelmi üzemeltetésre készült, ezért a most rendszerben álló társainál jóval gazdaságosabb, kisebb karbantartási igényű, és könnyebben is szervizelhető.
Ennek köszönhetően alkalmas lehet a haditengerészet TH-73-as kódnevű, az öregedő kiképzőflotta leváltását célzó tenderére.
Százharminc forgószárnyast szállíthat le a nyertes
Az amerikai haditengerészet már egy ideje szeretné leváltani a kiöregedett, élettartamuk végéhez rohamosan közelítő, 1981 és 1985 között gyártott TH-57B/C típusokból álló kiképzőhelikopter-flottáját.
A TH-XX, később TH-73 elnevezésű tendert idén januárban indították útjára, azóta három gyártó sorakozott fel a mintegy 900 millió USA-dolláros szerződés elnyeréséért: a Leonardo mellett a Bell Helicopters és az európai Airbus Helicopters is pályázik.
Az öt év alatt részletekben kifizetett összegért nem kevesebb, mint 130 új, a komoly követelményrendszert mindenben kielégítő helikoptert szeretne a US Navy.
Amerikai elemzők szerint ugyanakkor ezt a tendert össze sem lehet hasonlítani a légierőnél évek óta húzódó T-38 Talon merevszárnyú szuperszonikus kiképzők leváltására irányuló T-X tenderrel.
Míg utóbbi esetében a katonai vezetés valami gyökeresen újat, az ötödik generációs vadászgépekkel kompatibiliset szeretne látni, addig a TH-73-nál már bevált konstrukciók némileg módosított változata lehet a befutó.
Nem véletlen tehát, hogy a Bell és az Airbus is hasonló megoldásokat kínált fel, utóbbi az EC-135-ös továbbfejlesztett, már több légierő által is megrendelt H135-öst, amely HForce fegyverrendszerrel széleskörűen alkalmazható.
Az amerikai székhelyű vetélytárs ajánlata ennél komplikáltabb: két forgószárnyas, az egyhajtóműves 407 GXi, és a két turbinával szerelt 429 Global Ranger módosított változatait ajánlották fel a haditengerészetnek.