Az olasz Leonardo az amerikai haditengerészet tenderére készült TH-119-es helikoptere évtizedek óta az első olyan egyhajtóműves forgószárnyas, amely megkapta az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól (FAA) a műszeres repüléshez szükséges kiegészítő tanúsítást.

Az olasz Leonardo az Augusta-Westland AW119-es alapjain fejlesztette ki az amerikai haditengerészet (US Navy) kiképző- és könnyű futárhelikopter tenderére a TH-119-es típusát.

Az első prototípus 2018 decemberében hajtotta végre szűzrepülését, ezt követően kezdődött meg a tesztprogram, amelynek sikeres teljesítése után most a műszeres repülési szabályai szerinti kiegészítő engedélyt is megkapta a gép.

Ez ahhoz szükséges, hogy a látás alapján történő repülés (VFR) szabályainak nem megfelelő időben, kizárólag a fedélzeti műszerekre és a földi telepítésű rádióadókra hagyatkozva, a műszeres repülés szabályainak (IFR) megfelelően is üzemelhessen a típus.

Az engedély kiadásának azért van különös jelentősége, mert az Egyesült Államokban évtizedek óta csak kéthajtóműves forgószárnyasok kaptak ilyen tanúsítványt.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Leonardo szerint a TH-119 ezzel a piacon jelenleg elérhető legjobb egyhajtóműves, teljes spektrumú kiképzőhelikopter.

A gyártó szerint amellett, hogy elsajátíthatók vele az alapvető manőverek, például az autorotáció végrehajtása, összetett feladatok – kutató-mentés, éjjellátó szemüveg használata – gyakoroltatható vele.

TH-119-es az amerikai haditengerészet jelzésével (Forrás: Leonardo)

Az utastérben, közvetlenül a két hajózó mögött egy állítható, a pilótafülkére teljes rálátással bíró oktatói helyet is kialakítottak, amely akár többpilótás rendszerű képzést is lehetővé teszi.

Az erőforrásként szolgáló Pratt&Whitney PT6B hajtómű pedig eredetileg kereskedelmi üzemeltetésre készült, ezért a most rendszerben álló társainál jóval gazdaságosabb, kisebb karbantartási igényű, és könnyebben is szervizelhető.

Ennek köszönhetően alkalmas lehet a haditengerészet TH-73-as kódnevű, az öregedő kiképzőflotta leváltását célzó tenderére.

Százharminc forgószárnyast szállíthat le a nyertes

Az amerikai haditengerészet már egy ideje szeretné leváltani a kiöregedett, élettartamuk végéhez rohamosan közelítő, 1981 és 1985 között gyártott TH-57B/C típusokból álló kiképzőhelikopter-flottáját.

A TH-XX, később TH-73 elnevezésű tendert idén januárban indították útjára, azóta három gyártó sorakozott fel a mintegy 900 millió USA-dolláros szerződés elnyeréséért: a Leonardo mellett a Bell Helicopters és az európai Airbus Helicopters is pályázik.

Az öt év alatt részletekben kifizetett összegért nem kevesebb, mint 130 új, a komoly követelményrendszert mindenben kielégítő helikoptert szeretne a US Navy.

Amerikai elemzők szerint ugyanakkor ezt a tendert össze sem lehet hasonlítani a légierőnél évek óta húzódó T-38 Talon merevszárnyú szuperszonikus kiképzők leváltására irányuló T-X tenderrel.

Míg utóbbi esetében a katonai vezetés valami gyökeresen újat, az ötödik generációs vadászgépekkel kompatibiliset szeretne látni, addig a TH-73-nál már bevált konstrukciók némileg módosított változata lehet a befutó.

Nem véletlen tehát, hogy a Bell és az Airbus is hasonló megoldásokat kínált fel, utóbbi az EC-135-ös továbbfejlesztett, már több légierő által is megrendelt H135-öst, amely HForce fegyverrendszerrel széleskörűen alkalmazható.

Az amerikai székhelyű vetélytárs ajánlata ennél komplikáltabb: két forgószárnyas, az egyhajtóműves 407 GXi, és a két turbinával szerelt 429 Global Ranger módosított változatait ajánlották fel a haditengerészetnek.