Pontosan 40 éve, 1982. február 19-én hajtotta végre első felszállását a Boeing 757-es prototípusa.

A közepes méretű, de egyfolyosós fedélzeti elrendezésű, keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállító típus -200-as alapváltozatának törzse 47,3 méter hosszú, és maximum 239 utas, míg a hosszabb, 54,4 méter hosszú -300-as legfeljebb 295 utas szállítására képes.

Előbbi maximális felszállótömege 115660 kg, hatótávolsága 7250 km, utóbbié 123830 kg, 6295 km hatótávolsággal.

A 757-es fejlesztésénél fontos szempont volt a 727-esnél kisebb üzemanyag-fogyasztás és karbantartási költségek, a halkabb üzemelés. Az akkori legmodernebb avionikával és navigációs rendszerekkel felszerelt gépet két pilóta vezetheti, a rendszerek és a pilótafülke nagy mértékben azonos a szélestörzsű Boeing 767-esével, így a személyzet átképzés nélkül repülheti mindkét típust.

A Boeing 757-es sikeressé vált, a gyártás 2004. október 28-i befejezéséig 1050 példányt gyártottak és állítottak forgalomba.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Fotó: Boeing

A típus még ma is nagy számban aktív, bár az utasforgalomból egyre több légitársaság nyugdíjazta az elmúlt években, vagy tervezi a kivonást a következő időszakban. A légiáru-szállítás területén viszont sokfelé alapvetőnek számít a 757-es, és még hosszú jövő áll előtte.

A közepes méretű és hatótávú gép utódlása nagy fejtörést okoz a repülőgépgyártóknak, a Boeing egyelőre nem is tud helyettesítő típust kínálni, míg az Airbus az A321neo megnövelt hatótávú LR és jövőre elkészülő, még nagyobb hatótávú XLR változataival igyekszik betölteni a piac közepén a 757-es után keletkezett űrt.