Nagyobb eséllyel zuhan le a repülőgép viharos időben? A fedélzeten született babák életük végéig ingyenesen repülhetnek? Vannak olyan tévhitek, mítoszok és kérdések a laikus utazókban, amiket még mindig nem magyaráztak el elégszer. Erre tett kísérletet a KLM blogja, a bejegyzésükből válogattunk.
A repülőgép ajtaját ki lehet nyitni repülés közben?
Nem, csak akkor lehet kinyitni a repülőgép ajtaját, ha a külső és belső nyomás (közel) azonos, azaz csak a földön. A magasban kialakuló nyomáskülönbségnek köszönhetően fizikai képtelenség puszta kézzel kinyitni, mert az ajtók nagyobbak, mint a nyílásaik, így ennek ellenére alkalomadtán mégis megkísérli egy-egy utas: legutóbb tavaly júniusban a Jet2 egyik járatán próbálta meg egy fiatal nő kinyitni az egyik ajtót, pánikot keltve a kabinban.
A repülőgép vécéje beszippanthat akár egy utast is?
Természetesen ez sem így van. Amikor az utas leöblíti a vécét, egy nagy teljesítményű vákuumrendszer mindent beszippant, ami a lyuk fölött van és lehúzza a tartályba. Mivel azonban a lehajtható ülőke és a kagyló között nem légzáró a kapcsolat, nem tudja beszippantani a nyomáskülönbség a rajta ülőt. A berendezés vákuumja egyébként is gyenge ehhez.
A légiutas-kísérő letartóztathatja a rendbontó utast?
Igen, de nem rendőrségi értelemben. A kapitány kérésére valóban megteheti a személyzet, hogy mozgásában korlátoz egy utast, sok légitársaságnál valódi bilincseket vagy műanyag kötözőket is tartanak a fedélzeten e célból. Ez abban az esetben történhet meg, ha az utas veszélyezteti a repülés, más utasok vagy a személyzet biztonságát. Leszállás után a helyi hatóságok emberei veszik át a renitens illetőt.
Viharos időben nagyobb eséllyel következik be légi baleset?
A viharos idő ugyan kellemetlen lehet az utasok számára a turbulencia miatt, azonban emiatt önmagában nem szabad, hogy bekövetkezzen egy balest. A repülőgépbe sújtó villám bár károsíthatja a rendszereket, nem annyira, hogy komoly veszélybe sodorja. Ennek ellenére a kedvezőtlen időjárás más tényezőkkel együtt sokszor közrejátszik az események, balesetek bekövetkezésénél.
A repülőgép fedélzetén született babák életük végéig ingyen repülhetnek?
Ugyan előfordult már, hogy fedélzeten születettnek élete végéig ingyenes repülést biztosított egy légitársaság, de nem ez a megszokott eljárás.
Egyik repülőgép fedélzetén sincs 13-as sor?
Ez légitársaság-függő. Például a KLM-nél, a Ryanairnél és az Emiratesnél valóban nincs 13-as sor a számhoz köthető babonának köszönhetően, ellenben a Wizz Airnél, a British Airwaysnél vagy a Qatarnál van.