Visszautasította az USA illetékes minisztériuma a légitársaság kérvényét, hogy cargo-járatokat üzemeltethessen az Egyesült Államokba.

A közlekedési tárca (Department of Transport, DoT) a minap kiadott döntésében azt írja: nem sikerült a légügyi hatóság (FAA) bevonásával sem megbizonyosodni arról, hogy a Wizz Air biztonsági felügyelete megfelelő – írja a CH-Aviation.

A Wizz Air az általa üzemeltetett, de a magyar kormány tulajdonában lévő Airbus A330F áruszállító géppel kívánt cargo-járatokat indítani az USA-ba.

A magyar állam tulajdonában lévő, Hungary Air Cargo feliratú Airbus A330F repülőgép. (Fotó: AIRportal.hu)

Amint arról beszámoltunk, a Qatar Airwaystől megvásárolt példány a szükséges engedélyek beszerzése után tavaly decemberben teljesítette első kereskedelmi járatát, az addigi alkalmi utakat követően.

A DoT dokumentumgyűjteményéből kiderül, a Wizz még januárban adott be kérvényt úgynevezett Foreign Air Carrier Permit iránt. Ezt külföldi légitársaságoknak szükséges igényelniük, ha rendszeres járatokat akarnak indítani az Egyesült Államokba.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az elutasító határozat szerint a döntés nem végleges, további információkat várnak az uniós és a magyar légügyi hatóságtól, mert nem tisztázott, hogy a Wizz Airt milyen módon felügyeli a két szervezet, és megfelelő-e ennek hatékonysága.

Ugyanis mint ismert, a Wizz Air Hungary (a cégcsoport legfőbb tagja) 2020. augusztus 1-jétől Európában az első olyan légitársaság lett, amelynek attól fogva nem a nemzeti légügyi hivatal, hanem az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) lett az üzembentartási engedélyező hatósága. Eközben a cég felügyeletét továbbra is Magyarország látja el, a repülőgépek is magyar lajstromban maradtak.

A tárca által közzétett anyagokból egyébként az is kiderül, hogy a Wizz beadványát a legnagyobb európai és amerikai szakszervezetek egyaránt megtámadták, biztonsági hiányosságokra és az alkalmazottakkal kapcsolatos bánásmódra hivatkozva.

A Wizz ezeket válaszaiban rendre visszautasította, az EASA pedig levelében ugyancsak arról írt, hogy megfelelő biztonsági felügyeletet gyakorol a légitársaság felett, mindenben megfelelve a nemzetközi előírásoknak, sőt azokat felül is múlva. Emellett visszautasította a hivatal az európai pilótaegyesület (ECA) vádjait, amelyek megkérdőjelezik a kompetenciáit.