Az Oxera tanácsadócég tanulmánya szerint egy utaskilométerre vetítve a vasúti közlekedés valóban kevesebb szén-dioxid-kibocsátással jár, azonban a szociális és gazdasági hatásokat is figyelembe véve nem feltétlenül alkalmas a rövidtávú repülések kiváltására.
Az Európai Unió környezetvédelmi törekvéseinek egyik áldozata lehet a regionális légiközlekedés, azonban a szegmens szereplői szerint a probléma jóval összetettebb, így nem lehet kizárólag a szén-dioxid-kibocsátás szempontjából döntéseket hozni.
Az 500 km alatti légijáratok mindössze 1-2 százalékát teszik ki az Európán belüli utaknak, így ezek tiltása minimális hatással van az egész iparágat tekintve. A repülőgépgyártók ugyanakkor jelenleg pont az ilyen rövidtávú utakon tesztelik szén-dioxid-kibocsátást csökkentő megoldásaikat, fontos szerepet betöltve a légiközlekedés karbonsemlegességi céljainak elérésében.
Mivel több helyen hiányzik még a megfelelő vasúti összeköttetés, ezek kiépítése jelentős környezetterheléssel jár, ahol nemcsak az építkezés jelentős emisszióját kell figyelembe venni, hanem a vasút élővilágra gyakorolt hatását is.
Mivel a vasút működési modellje jelentősen eltér a légiközlekedésétől, így az alacsony forgalmú repülőterek kiváltására nem is mindenhol lenne életképes megoldás a kötött pálya kiépítése. Emellett jelenleg semmi sem garantálja, hogy légi összeköttetés hiányában a vasutat, nem pedig az autót választják majd az utasok.
Fontos tényező, hogy a légiközlekedés karbonmentesítése is elindult, a hibrid-elektromos repülőgépek tesztjei 2030-ig megkezdődnek a regionális útvonalakon. Ezek a fejlesztések várhatóan 50 százalékkal mérséklik a szén-dioxid-kibocsátást, tovább csökkentve a légi és vasúti közlekedés közötti különbséget.
A regionális repülőterek és légitársaságok jelentős szerepet játszanak környezetük gazdaságában és társadalmi fejlődésükben, mivel összeköttetést biztosítanak a nagy gazdasági központokkal.
A légiközlekedési egyesületek vezetői ezért felhívták a jogalkotók figyelmét, hogy minden tényezőt vegyenek figyelembe, amikor meghatározzák az európai regionális közlekedés jövőjét.