Nemzetközi kereskedelmi repülőtérré fejlesztené a Székesfehérvár melletti Alba Airportot, közismertebb nevén a börgöndi repülőteret a kormány. A megvalósításhoz szükséges intézkedésekről április 30-ig kell benyújtani az előterjesztést.

A Magyar Közlöny 2020. március 3-i, keddi számában megjelent 1069/2020. (III. 3.) számú kormányhatározat szerint
a kormány döntött az Alba Airport repülőtér nemzetközi kereskedelmi repülőtérré fejlesztéséhez szükséges intézkedésekről.

A börgöndi repülőtér jelenleg (Forrás: Google Maps)

A határozat szerint a kormány egyetért az Alba Airport repülőtér nemzetközi kereskedelmi repülőtérré fejlesztésével. A kormányhatározat felhívja az innovációért és technológiáért felelős minisztert, a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli minisztert, valamint a miniszterelnök kabinetfőnökét, hogy a Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt. bevonásával 2020. április 30-ig készítsenek előterjesztést a határozatban kijelölt cél megvalósításához szükséges intézkedésekről.

Az Alba Airport, vagy közismertebb nevén Börgöndi repülőtér Székesfehérvártól 10 kilométerre délre, a városhoz tartozó Börgönd közelében található. A helyszínt 1995 óta az Albatrosz Repülő Egyesület üzemelteti sportrepülőtérként.

A területen jelenleg egy 1200 méter hosszú és 50 méter széles, 01/19-es irányú füves futópálya található, de akár 2,5 kilométeres is építhető, sőt a környező, jelenleg mezőgazdasági hasznosítású területek bevonásával akár ennél jóval hosszabb is.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Némileg árnyalja a képet, hogy a Budapest Airport 2006-ban aláírt privatizációs szerződésében azt vállalta az akkori kormány, hogy 100 kilométeres körben nem épül újabb nemzetközi repülőtér. A börgöndi repülőtér Ferihegytől mindössze 66 kilométerre van légvonalban.

Több mint tíz éves koncepciót porolnának le?

A repülőtér és a környező fejlesztési területek többször is tulajdonost váltottak az elmúlt években, a nemzetközi kereskedelmi repülőtérként történő hasznosítás, azon belül főként a diszkont járatokat kiszolgáló légikikötő terve korábban már felmerült.

Az interneten fellelhető hírek szerint már 2008-ban nemzetközi repülőtérré akarták fejleszteni a területet, az Alba Airport fejlesztési szerződést is kötött a repülőteret birtokló Székesfehérvár és Aba vezetőivel, valamint a repülőtér fejlesztésébe bekapcsolódott Biggeorge’s-NV Zrt-vel.

Az eredeti tervek szerint 2010 tavaszára a repülőteret két kilométer hosszú futópályával, ötezer négyzetméteres utasterminállal és kiegészítő létesítményekkel kellett volna bővíteni.

A tervek szerint mintegy 20-25 milliárd forintos fejlesztés 2008 szeptemberében kapta meg a jogerős építési engedélyt.

A beruházó úgy tervezte, hogy a fejlesztés utáni első évben 150 ezer, a hetedik évben pedig nagyjából 1,5 millió utas fordul majd meg a légikikötőben. A beruházás viszont nagyon lassan haladt, az építési engedély kiadása utáni harmadik évben a tervekből még semmi sem valósult meg. Székesfehérvár önkormányzata 2012 októberében úgy döntött, visszakéri a repteret a befektetőtől, erre 2014-ben 2 milliárd forintot kapott az államtól.

A több mint 1 milliárd forintos jegyzett tőkéjű Alba Airport Fejlesztő és Üzemeltető Kft. a cégadatok szerint ma is működik. Többségi tulajdonosa Székesfehérvár önkormányzata, emellett a közeli Aba település is birtokol egy minimális tulajdonrészt.