Tervei szerint novemberben feloldja a Boeing 737 MAX-ra több mint másfél évvel ezelőtt elrendelt repülési tilalmat az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) – jelentette be a szervezet vezetője.
Patrick Ky a Reuters jelentése szerint úgy fogalmazott: „Másfél év után először mondhatom, hogy már látjuk a fényt az alagút végén”.
Az FAA hivatalosan egyelőre nem közölte, hogy mikor állhat újra forgalomba a típus, az EASA vezetője sajtótájékoztatóján azonban utalást tett erre, jelezve:
nem sokkal azután oldhatják fel a tilalmat novemberben, hogy az amerikai fél is engedélyezte a MAX használatát.
Figyelmeztetett ugyanakkor, hogy Európában a nemzetállamok saját hatóságainak is engedélyezniük kell az ottani légitársaságok számára az új generációs 737-es repülését, így a típus visszatérése kicsit elhúzódhat.
Patrick Ky elmondta még, sikerült megállapodni arról, hogy a pilótáknak lehetősége lesz kézzel kikapcsolni a kormányrázót, amely a veszélyhelyzetekre – egyebek mellett az átesésre – hívja fel a figyelmet. Egyes vizsgálatok szerint ez a jelenség a Lion Air és az Ethiopian katasztrófájához is hozzájárult, összezavarta a pilótákat.
A Boeing abba is belement, hogy a MAX 10-esen majd eleve nem is két, hanem három állásszögjelző lesz, utóbbi a két jeladótól független, „szintetikus”, számítógép-vezérelt rendszer lesz, ezt az újítást a többi MAX-ba utólag szerelik be.
Az EASA vezetője arról is beszélt, hogy a Boeing következő gépét, a 777X-et sokkal alaposabban vizsgálják majd át, és nagy hangsúlyt fektetnek a repülésirányító rendszerek ellenőrzésére.
Az EASA szeptember közepén hajtotta végre az átalakítás utáni ellenőrző repüléseket Vancouverben.