A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) adatai szerint a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) termelése 2024-ben megháromszorozódik, de így is a globális kereslet mindössze 0,53 százalékát teszi ki, és még mindig jelentősen többe kerül a fosszilis üzemanyagoknál.

A SAF kulcsfontosságú eleme a légiközlekedés szén-dioxid-kibocsátástól mentesítésében, más intézkedések mellett a légitársaságok 65 százalékban a fenntartható üzemanyagok használatától várják a 2050-re kitűzött nettó nulla emissziós céljuk elérését – hangsúlyozta Marie Owens Thomsen, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) fenntarthatóságért felelős alelnöke és vezető közgazdásza a szervezet dubaji közgyűlésén egy beszélgetésen.

Az IATA 2025 első negyedévében ezért elindítja a TrackZero névre keresztelt nyilvántartását a fenntartható üzemanyagokról, amelyhez már 17 légitársaság és egy cégcsoport csatlakozott, köztük a United Airlines, a Singapore Airlines, az Emirates, valamint az IAG.

A nyilvántartás segít a SAF-ból származó kibocsátáscsökkentés elszámolásának átláthatóvá tételében.

Forrás: Emirates

A bejelentés szerint a programot hat ország polgári légiközlekedési hatósága – köztük Szingapúré, Japáné és Brazíliáé -, a Boeing, az Airbus, a GE Aerospace, valamint a World Energy üzemanyaggyártó is támogatja. Az IATA emellett tanúsító szervezetekkel és üzemanyag-gyártókkal is együttműködik a feldolgozott adatok szabványosítása érdekében.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Willie Walsh, az IATA főigazgatója szerint a nyilvántartás az érdekeltek igényeit fogja kielégíteni a SAF gyártása és felhasználásának felfuttatása során. A légitársaságoknak pedig biztosnak kell lenniük abban, hogy az általuk vásárolt SAF környezeti előnyeit érvényesíteni tudják – tette hozzá.

Mint az eseményen elhangzott, az IATA előrejelzése szerint a SAF-termelés az idén 1,5 millió tonnára emelkedik, azaz megháromszorozódik tavalyhoz képest, de még mindig csak a globális repülőgép-üzemanyag-felhasználás 0,53 százalékát teszi majd ki. Költsége 3,75 milliárd dollár lesz, ami 2,4 milliárdos többletköltséget jelent a légitársaságoknak a hagyományos  repülőgép-üzemanyag beszerzéséhez képest.

A kibocsátás-csökkentési célok elérése érdekében az egész világ energiaiparát meg kell változtatni, hogy a fosszilis üzemanyagokról átálljon a megújuló erőforrásokra, azon belül pedig az egyéb termékek mellett (pl. megújuló dízel és benzin üzemanyagok) elegendő megújuló repülőgép-üzemanyagot állítson elő.

A SAF-termelést 2050-re a tavalyi ezerszeresére kellene növelni, ezt a légitársaságok önmagukban nem képesek elérni. Csak az államok programjai és adópolitikája ösztönözheti az energiacégeket az ezzel kapcsolatos beruházásokra, és arra, hogy az egyéb termékek mellett a kisebb profittal kecsegtető SAF-termelésben is érdekeltek legyenek. Az elektromos közúti járművek elterjedése segítheti, hogy a megújuló üzemanyag-termékek között növekedjen a SAF részaránya a dízel helyett.

Fotó: AIRportal.hu

A légitársaságok a termelés drasztikus felfuttatása mellett az egyenletesen eloszló globális kínálat kialakításában érdekeltek, jelenleg ugyanis hatalmas különbségek mutatkoznak az egyes régiók között ezen a téren.

A kormányoknak megbízható rendszerre van szükségük a felhasznált SAF minőségének és mennyiségének nyomon követéséhez. A SAF-gyártóknak pontosan el kell számolniuk a szállított és ténylegesen szén-dioxid-mentesített mennyiséggel. A vállalatoknak pedig képesnek kell lenniük arra, hogy átlátható módon elszámoljanak a kibocsátásukkal.

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) 80. éves közgyűlését, és a Légi Szállítási Csúcstalálkozót (World Air Transport Summit – WATS) június 2. és 4. között tartják Dubajban. A világ légiközlekedésének egyik fő csomópontjában tartott eseményen több mint 1500 delegált, köztük a légitársaságok vezetői, szakértői vitatják meg az iparág előtt álló kihívásokat.

A fő témák között az egyre komplexebb geopolitikai és gazdasági környezet, az ellátási láncok problémái, a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) gyártásának és alkalmazásának kérdései, az iparág nettó nulla károsanyag-kibocsátásának 2050-re tervezett elérése, illetve az új technológiák, például a mesterséges intelligencia (MI) alkalmazása szerepelnek. Az AIRportal.hu az IATA meghívásának köszönhetően a helyszínen tudósít az eseményről, amelyről az összes hírünk itt olvasható.