A hatalmas pénzügyi forrásokkal és fejlett hadsereggel rendelkező országok mellett egyre több, kisebb államnál is felmerül az igény a speciális feladatú repülőgépekre a légi haderőnemi és tengerészeti alkalmazásban, ezen kívül kereskedelmi felhasználásban is hasznosulhatnak a kicsi, de szenzorokkal megpakolt gépek, így a néhány gyártó szeretné kielégíteni a növekvő igényeket.
A piaci rést elsősorban a Viking Air és a Diamond Aircraft szeretné betölteni speciális felszereltségű, kis légcsavaros típusaival. Mindkét vállalatnak kiforrott, vállalatközi együttműködésben készült fejlesztései vannak ezen a területen, polgári felhasználásban elterjedt típusokra alapozva.
A kategória tetejét méretben és teherbírásban egyaránt a Viking Air DHC-6 Series 400-asán alapuló Guardian 400 típus jelenti, amelynek szárnyai alá egy-egy különállóan kezelhető szenzortorony csatlakozási pontot helyeztek el.
A demonstrátor példányon a bal szárnyon egy ARGOS-II típusú, kompakt légi megfigyelőrendszer kapott helyet, amelyet kifejezetten tengeri járőrfeladatok, valamint a civil rendfenntartó szervezetek tevékenységének támogatására fejlesztett ki a Hensoldt.
A szenzorcsomag tartalmaz HD felbontású hőkamerát, egy nagy felbontású multi-spektrális képalkotó egységet, utóbbinak pedig opcionálisan a „Spotter” változata is beszerelhető, amely a nagyobb távolságból való célazonosítást is lehetővé teszi.
A konténer alapfelszereltségeként megjelenő képalkotó rendszerekhez csatlakozó belső mérőrendszer (IMU) pedig lehetővé teszi a bemért célok földrajzi helyzetének pár méteres pontossággal való meghatározását is.
A pilóták és az operátor személyzetek munkájának megkönnyítése érdekében a rendszer datalink adatkapcsolaton keresztül, vagy földön előre beprogramozott célterületekre is irányítható, így a gép bevetésekor már csak értékelni kell az adatokat, amelyekből valós idejű helyzetkép vázolható fel – például a parancsnokok számára. A mozgó célpontok, menetoszlopok, stratégiai fontosságú egységek követésére pedig automata követési funkció áll rendelkezésre.
Emellett a Viking Air digitális kamuflázs festésben készülő demonstrátorának jobb szárnya alá is felszerelnek egy szenzortornyot, benne egy Leonardo Osprey radarral, és Sentienrt Vidar nagyfelbontású kamerarendszerrel.
Ezeket az utastérbe telepített, a huszonegyedik század igényeinek megfelelő, érintő kijelzőkkel ellátott munkaállomásokról vezérelhetik az operátorok, akiknek küldetési menedzsment (MMU) is rendelkezésre áll. A berendezéseket az Airborne Technologies szállítja.
A DHC-6 Guardian 400 esetében a megrendelő minden esetben maga választhatja ki, mely rendszereket szeretné felszerelni a gépre, vagy esetlegesen az alapgép megvásárlása után a felfüggesztési és csatlakozási pontokra a saját mag által harmadik féltő rendelt berendezéseket helyezi el.
Még kisebb járőrgépek osztrák-olasz koprodukcióban
Az osztrák Diamond Aircraft repülőgépgyártó és az Leonardo S.p.A. hadi- és repülőgépipari vállat együttműködésében nemrég indult el a DA-62 kisrepülőgép speciális, MSA jelű járőr és felderítő változatának programja.
A mindössze 2300 kilogramm maximális felszállótömegű, egy fős személyzet és hat utas befogadására alkalmas gépet a gyártó olasz partnerével közösen alaposan megpakolja különböző szenzorokkal, így hozva létre egy gazdaságosan üzemeltethető, de jó képességekkel rendelkező célspecifikus gépet.
Az alkalmazott szenzorokat a Leonardo eddig a jóval nagyobb méretű, utasszállítóként alkalmazva 48-80 üléses, ATR regionális gépek átalakított változataihoz szállította, ezekből állítottak most össze egy kisebb csomagot a kisebb költségvetéssel rendelkező vásárlók számára.
Ez tartalmazza a Gabbiano ultrakönnyű TS radart, amely bármilyen időjárási körülmények között üzemeltethető, földi és légi célok azonosítására egyaránt alkalmas, tömege azonban mindössze 24 kilogramm.
A DA-62-MSA ezek mellett megkapta még az ATOS küldetés menedzsmenti rendszert és az orr alá felszerelt, széles szögtartományban forgatható, infravörös tartományú szenzorokat is tartalmazó elektro-optikai kamerarendszert is, amelyet az operátor beépített érintő kijelzős munkaállomásáról lehet vezérelni.
A gyártó számításai szerint négy fős személyzettel és az alap szenzorcsomaggal felszerelve a típus nyolc órát tölthet a levegőben megszakítás nélkül.
Az osztrák cégnek ez az első, kifejezetten katonai célokra, komplett felszereltséggel kínált gépe, a platform kialakításában azonban volt már tapasztalatuk, mivel a kisebb DA42-esnek is létezik hasonló, MPP jelű változata, amelyet első sorban civil szektorban alkalmaznak térképészeti feladatokra, nagy felbontású kamerákkal.