Michael O’Leary, a Ryanair szókimondó vezérigazgatója a napokban egy sajtótájékoztatón beszélt arról, hogy szerinte mi fog történni az európai légiközlekedésben. Szólt a Norwegianről, az Easyjetről és a Wizz Airről, de az IAG-holdingról, az Air France-KLM-ről és a Lufthansa-csoportról is.

Forrás: Ryanair

A Londonból jövő év nyarától közlekedő düsseldorfi és frankfurti járatok minapi bejelentésekor Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója öt tételt állított fel az európai légiközlekedés közeljövőjéről – írja az aero.de portál.

Szerinte a Norwegian ki fog futni a pénzéből, úgy véli „nyílt titok”, hogy a Monarch és a norvég légitársaság talán már ezt a telet sem éli túl. Elmondása szerint a Norwegian négy milliárdos adósságot görget maga előtt, és „hihetetlen tempóban égeti a pénzt”.

A norvég cég egyik szóvivője a portálnak elmondta, hogy „az ilyen kijelentések minden valóságot nélkülöznek”, tíz éve folyamatosan nyereséget termelnek, és erős a likviditásuk. Az aero.de ugyanakkor emlékeztet arra, hogy az idei második negyedévben 93 millió veszteséget volt kénytelen elkönyvelni a Norwegian.

Az easyJetnek sem jósol nagy jövőt, különösen egy hard Brexit esetén

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Forrás: easyJet

O`Leary az Easyjetről azt mondta, hogy valamelyik európai légitársasági csoport része lesz, ő az IAG-holdingra és az Air France-KLM-re gondol. „Kétlem, hogy öt év múlva is önálló légitársaság lesz az Easyjet” – mondta a Ryanair-vezér.

Szerinte bár kétségtelenül pénzt termel a cég, de nem tud lépést tartani a Ryanair növekedési ütemével.

Az igazgató következő két tétele összefügg, a Brexit körüli bizonytalanság miatt úgy gondolja, hogy az IAG-holdingot (British Airways, Iberia, Vueling, Aer Lingus és Level) meg fogja rázni, ha rendezetlen lesz Nagy Britannia kilépése az unióból (ez az úgynevezett „hard Brexit”). Az a meglátása, hogy kevésbé az üzemelési engedély, mint inkább a repülési jogok megléte a kényes kérdés.

Ha „kemény” Brexit következik majd, azt O`Leary szerint az IAG és az Easyjet sem éli túl, a tulajdonosi struktúrájuk miatt.

Ezzel összefüggésben „turbulens” nyárra számít 2019-ben, a brit kilépés tervezett időszakában. Úgy gondolja, hogy az Easyjet bezárja a francia bázisait, minden ottani repülőgépe brit üzemelési engedély alatt működik ugyanis, és 2019 márciusában a nemrég megszerzett osztrák üzemelési engedélye „egy nanoszekundum alatt” értéktelenné válik.

Hogy ez ügyben mire gondol O`Leary, nem tudni, hiszen amint arról az AIRportal.hu is beszámolt, az Easyjet az osztrák licence alá integrálja a Nagy-Britannián kívüli repülőgépeit (kivéve a svájci üzemelési engedély alatt üzemelőket). Lehetséges, hogy a tulajdonosi struktúrára utalt, hiszen az „osztrák” Easyjet is a brit bejegyzésű cég leányvállalata.

Az IAG és az Easyjet esetleges több hónapos kényszerleállása a Brexit esetén „éles fegyver” az unió kezében a most is zajló tárgyalásokon – mondta.

O`Leary szerint az Air France-KLM és a Lufthansa „nagyon oda fog figyelni arra, hogy a brit légitársaságok ne repülhessenek szabadon az unióban”.

A Wizz Air beolvad a három nagy légitársasági csoport egyikébe

Váradi József (Fotó: AIRportal.hu)

Végül a magyar gyökerű Wizz Air jövőjéről is ejtett néhány szót a Ryanair-vezető: szerinte valamelyik légitársasági csoport részévé válik, az IAG, az Air France-KLM vagy a Lufthansa veheti meg.

Szerinte az utóbbi a valószínű. Ez a lehetséges házasság már korábban is szerepelt a hírekben, amint az AIRportal.hu is beszámolt, a német sajtó írt erről 2014-ben.

Mindezek után pedig az a meglátása, hogy a három nagy, évente 150-200 millió utast szállító holdingok mellett csak a Ryanair marad meg önálló cégként.