Hivatalos közleményt adott ki a Russian Helicopters Holding (RHH) orosz állami gyártóvállalat, amely szerint a szükséges hozzájárulás nélkül javítottak afgán Mi-17-es szállítóhelikoptereket a szlovákiai Trencsénben.

A munkálatok elvégzése a világ bármely országában üzemelő orosz típusok esetében a holding, és ezen keresztül orosz állami engedélyhez kötött, de az RHH szerint ezt nem kapta meg a trencséni Letecké opravovne Trenčín (LOTN).

A munkálatok a hozzájárulás esetén a Mil Helicopters felügyelete és részletes iránymutatása mellett zajlottak volna, így biztosítva azok minőségét, és a kikerülő helikopterek biztonságos üzemeltethetőségét.

Ennek hiányában azonban az RHH és a Mil közleményében tudatta, a továbbiakban nem vállal semmilyen felelősséget az afgán Mi-17V5 típusú szállítóhelikopterekért.

Kiemelték, a típusváltozat ipari nagyjavításához, vagy bármilyen karbantartásához szükséges dokumentációt, valamint a szükséges pótalkatrészeket sosem biztosítottak a LOTN számára. Ennek tükrében az orosz álláspont szerint nem megfelelő munkát tudtak csak végezni Szlovákiában.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Hovatovább, az RHH szerint megfelelő technikai és szellemi háttér hiányában a LOTN képtelen lesz ellátni a jövőben a háttértámogatási feladatokat. A Russian Helicopters pedig nem fog a helyébe lépni, ami komoly problémákat okozhat az afgán légierőnek.

A szlovák cég közlése szerint azonban a nagyjavítást saját fejlesztésű dokumentációk alapján végzik el a NATO Támogatási és Beszerzési Ügynökség (NSPA) három helikopterre vonatkozó tenderének 2018-as megnyerése után.

Illusztráció, afgán Mil Mi-17V5 (Forrás: Wikimedia Commons)

A tenderben kikötésként szerepelt, hogy csak európai, a NATO baráti országainak cégei pályázhatnak. Emiatt Oroszország már akkor és azóta többször, több módon kifejezte nemtetszését, mielőtt véglegesen elhatárolódott volna a gépektől.

Az egyelőre nem világos, hogy pontosan milyen mértékű szankciókra számíthat Afganisztán orosz oldalról, de már csak a Mi-17-esek alkatrészellátásának leállítása is komoly kapacitáskiesést jelentene a harcoló erőknek. Az esetleges problémák csak a 96 üzemben álló példány egy részének kannibalizálásával lennének megoldhatók.

Ha ennél tovább megy az RHH, és az országban kis mennyiségben ugyan, de rendszerben álló másik típus, a Mi-24 Hind harci forgószárnyasokhoz sem szállít alkatrészeket, az ideiglenesen bénító hatással lehet az afgán légierőre.

Az ország vezetése azonban folyamatosan halad a nyugati típusú, amerikai helikopterekből álló flotta felállítása felé, a keleti nagyhatalommal kialakult vita akár fel is pörgetheti a Sikorsky UH-60 Black Hawk helikopterek szállítását, amennyiben a politikai vezetők rossznak ítélik a helyzetet.