Öt éve már, hogy leállt a Malév 66 évnyi működés után. A sors fintora, hogy a felszámolás végével pont februárban törölhetik a céget a cégjegyzékből.

Fotó: AIRportal.hu | © AIRportal.hu

Fotó: AIRportal.hu

Szinte minden magyar repülésrajongónak még elevenen él emlékeiben, amikor a “fekete sereg”, a Malév flottájának gerincét adó Boeing 737-esek utoljára szálltak fel az éj leple alatt és távoztak Shannonba. Vagy, amikor az utolsó aktív gépet, a Bombardier Q400-ast Leposa Attila és Leposa Edina elrepülték Torpba.

Az ügy közvetlen előzménye az volt, hogy 2012. január 9-én az Európai Bizottság a Malév számára nyújtott állami támogatás visszafizettetésére szólította fel Magyarországot. Mivel a szolgáltató partnerek egyik napról a másikra elkezdték előre kérni az általuk nyújtott szolgáltatások kifizetését, a károk minimalizálása érdekében úgy döntöttek, leállítják a Malévet.

Az utolsó járat Helsinkiből érkezett meg Budapestre, a 745-ös járat egyik pilótája a közelkörzeti légiforgalmi irányítástól a leszállás előtt “az utolsó Malév járat” nevében megköszönte a több évtizednyi közös munkát.

A legtöbb gép még aznap elhagyta Ferihegyet, majd február végén már nem volt a leállás előtt aktív gép Budapesten. A 767-es és egy CRJ200-as még a flaszteron maradt, előbbit értékesítés után szétbontották, most az irányító torony mögött van, gyakorlatoznak rajta, a CRJ200-ast pedig huszonnegyedik próbálkozásra eladták, de újra repülni aligha fog.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Malév felszámolása a Népszabadság korábbi értesülése szerint szeptemberben fejeződött be, a cégjegyzékből várhatóan februárban törlik majd a társaságot.

Sajtóinformációk szerint a felszámolás kezdetekor kétszázmilliárd forintot is meghaladó hitelezői igényt becsültek a Malév ügyeit ismerők, ám a hitelezők egyetlen fillért sem látnak. A felszámolóhoz befolyt pénz ugyanis a dolgozókhoz került, de az ő követeléseik kielégítésére sem volt elég, az alkalmazottak az igénybe vett bérgarancia-forrásokat is beleszámolva, átlagosan járandóságuk feléhez jutottak hozzá. A vagyon értékesítéséből 735 millió forint folyt be a felszámoló tájékoztatása szerint, a követelésekből 2,6 milliárd, a zálogokból 207 millió, vagyis összesen mintegy 3,5 milliárd forint gyűlt össze.

Tíz kép a cég működésének utolsó évtizedéből

Fotók: AIRportal.hu