A Budapest Airport kedden online díjátadóján kitüntette azokat a partnereit, akik az elmúlt évben – a világjárvány légiközlekedésre gyakorolt hatásai ellenére is – kiemelkedően sokat tettek a repülőtér és a légiközlekedés fenntarthatóságáért. A repülőtér-üzemeltető több mint 5 éve hívta életre a Greenairport programot, így több mint negyven partnervállalattal és szervezettel közösen dolgozik a fenntartható üzemelésért.
Immáron tizenhatodik alkalommal – rendhagyó módon az online térben – rendezett a Budapest Airport Greenairport partnertalálkozót a cég lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint, és három kategóriában díjazta a repülőtéri partnerek kiemelkedő környezetvédelmi törekvéseit.
Az év légitársasági partnerének járó Greenairport díjat a Wizz Air kapta.
A vállalat kitartóan halad afelé, hogy Európa legzöldebb légitársasága legyen, amelyhez elsősorban fiatal repülőgépflottája és új, üzemanyagtakarékos eljárások bevezetése segíti hozzá.
Fel- és leszállási technikáinak módosításával becslések szerint csak a budapesti repülőtéren akár évi 500 tonnával is csökkentheti szén-dioxid-kibocsátását, és 2020 novembere óta a Wizz Air utasai is tehetnek a fenntarthatóbb közlekedésért, kompenzációs programmal kiválthatják az utazásukkal járó károsanyag-kibocsátást. A vállalat az idei évben a fedélzeten keletkező hulladék kezelésével kapcsolatban indít kísérleti projektet, amelyhez a Budapest Airport nyújt támogatást.
A földi oldali szolgáltatások kategóriában a Budapest Airport szerződött taxitársasága, a Főtaxi részesült a Greenairport elismerésben: Zöldút programjában a vállalat 2020-ban bővítette elektromos autóflottáját, villámtöltőket telepített és papírmentessé tette az utasok számára a fizetést.
Folytatódik a taxitársaság faültetési programja is, minden évben annyi fát ültetnek, ahány autójuk közlekedik a fővárosban.
A bérlői kategóriában a HungaroControl kapta az idei Greenairport díjat, karbonsemleges rendezvényekre irányuló tervei kidolgozásáért. Habár a járványhelyzet a közelmúltban nem tette lehetővé személyes partnertalálkozók megtartását, a vállalat részletes fenntarthatósági tervét még a pandémia elterjedése előtt, éves partnertalálkozója alkalmával átültette a gyakorlatba.
A rendezvény során a HungaroControl a vendégek utazásától a felszolgált ételek előállításáig minden környezetterhelő tényezőt számításba vett, és a lehetséges mértékig csökkentette a szén-dioxid-kibocsátást, a fennmaradó hányadot pedig faültetési programmal kompenzálta, mindezzel más rendezvényszervezők számára is példát mutatva.
„Meggyőződésem, hogy a jövő azoké a vállalatoké, akik fenntarthatósági szempontból is felelősen működnek, és akiknél a fenntarthatóság nem csupán szavakban, hanem konkrét cselekedetekben nyilvánul meg” – mondta Chris Dinsdale a Greenairport díjátadó ünnepségen. A Budapest Airport vezérigazgatója hangsúlyozta az összefogás fontosságát, köszönetet mondva minden Greenairport partnernek fenntarthatósági törekvéseikért, a díjazottaknak pedig gratulálva a kiemelkedő teljesítményhez.
A Budapest Airport a Greenairport programjában 2015 óta a repülőtéri partnerekkel, vállalatokkal és hatóságokkal közösen dolgozik a Liszt Ferenc Repülőtér fenntarthatósági tervein.
A program elsősorban a klímavédelemre, mint a légiközlekedéssel kapcsolatba hozható legjelentősebb környezeti kérdésre fókuszál, elősegítve ezáltal a nemzetközi repülőtéri karbon akkreditációs programban tett vállalások teljesítését is.
A program legfőbb szakmai célkitűzése a repülőtér szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése, amit a vállalat az energiafelhasználás mérséklésével, a megújuló energiaforrások használati lehetőségének megteremtésével, az elektromos mobilitás fejlesztésével, a vízfogyasztás csökkentésének és egyéb környezetvédelmi kezdeményezések népszerűsítésével, az egyszer használatos műanyagok kivezetésével, illetve a repülőtéri szelektív hulladékgyűjtés és a hulladékcsökkentés ösztönzésével ér el.
A Budapest Airport csatlakozott a Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI) által meghirdetett NetZero 2050 elnevezésű nemzetközi kezdeményezéshez is, és vállalta, hogy legkésőbb 2050-ig nullára csökkenti a repülőtér szén-dioxid-kibocsátását. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér karbonkreditek alkalmazásának köszönhetően 2018 óta karbonsemleges, de az üzemeltető a repülőtéren működő partnervállalatokkal közösen azért dolgozik, hogy a légikikötő károsanyag-kibocsátását legkésőbb 2050-re nullára csökkentse.