Szakemberek helyett politikai kinevezettekkel mentené meg a kormány azt a Thai Airways-t, amely a változó piaci helyzetben az elmúlt 5 évben szinte mindig veszteséget termelt.
A Reuters elemzése szerint az elnök és a vezérigazgató is politikai körökből érkezett a légitársaság élére egy olyan helyzetben, amely tapasztalt szakembereket is próbára tesz, nem hogy a légiközlekedésben korábban nem jártas vezetőket.
A helyzet ugyanis Thaiföldön alapjaiban változott meg. Korábban a Thai szinte egyeduralkodó volt, a turizmus jól prosperált, majd a látogatók számának hirtelen emelkedésével megjelentek a kínai és öböl-menti légitársaságok is. Ez pedig olyan versenyhelyzetet teremtett, amelyre a cég nem volt felkészülve. Jól példázza ezt a helyzetet, hogy a Thai az elmúlt 5 évből négyben jelentős veszteségeket halmozott fel, bár ezt az állam az adófizetők pénzéből mindig kipótolta.
A társaságnak most az erős verseny mellett az egyre magasabb üzemelési költségekkel, a közel sem egységes flotta üzemeltetésével, a rosszul működő leányvállalatokkal (Thai Smile és Nok Air) is meg kell küzdenie amellett, hogy a tulajdonosi struktúra miatt (több állami vállalat is birtokolja a légitársaságot) a döntéshozatal rendkívül nehézkes és lassú. A katonai vezetésű ország a cég 51 százalékát birtokolja, a legutóbbi sikeres vezetőt, aki nyereségesen tudta üzemeltetni a céget, az új kormány elküldte.
Az mindenesetre mindenképpen kedvez a Thainak, hogy a légiközlekedés az ázsia-óceániai régióban nagyon erős, és fenntarthatóan, nagy ütemben fejlődik, 2018-ra a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség 9 milliárd dollár összesített profittal számol ezeknél a légifuvarozóknál. Thaiföld ebben az évben a tavalyihoz képest 6 százalékkal több, 37,5 millió turistát vár.
A 18 hónapnyi keresés után kinevezett Sumeth Damrongchaithamnak azonban jelentős veszteségből kellene kirángatnia a céget: csak a második negyedévben 93 millió dolláros veszteséget halmoztak fel. Az új vezető azonban zöldfülű a légiiparban, korábban állami vagyonelemek kezelésével, illetve zeneiparral foglalkozott.
A kiút a költségcsökkentésen kívül a több brandes üzemelés felé vezethet a CAPA légiközlekedési tudásközpont elemzője szerint. Brendan Sobie szerint ez a Thai hosszútávú jelenlétét és pozícióját erősítené meg a piacon. Ehhez akár növelhetnék is az egyébként négy élve veszteséges Nok Airben lévő 20 százalékos részesedésüket.
De a fő gondot a nagyon vegyes flotta jelenti, mivel szinte mindenfajta Airbus és Boeing megtalálható a cégnél, ráadásul mindegyik viszonylag kevés példányban van jelen. A flotta racionalizálása pedig nem csak a karbantartást, de a pilótaképzést is olcsóbbá teszi.