Felépítenék 2031-re azt a nemzetközi légikikötőt Varsó és Lódz között, amelyet az előző kormány stratégiai beruházásként vett tervbe – jelentette be szerdai sajtóértekezletén Donald Tusk lengyel kormányfő.
Hozzátette, hogy az új repülőtér mellett fejlesztik a már meglévő regionális reptereket, bővítik az autópálya-hálózatot, és fejlesztik a vonatközlekedést. Az évi 36 millió utast kiszolgálni képes repülőtér Európa egyik legkorszerűbbje lesz – mondta Tusk.
A kormányfő szerdai bejelentését az előző kormány által 2017-ben elindított projekt több hónapos átvizsgálása előzte meg.
Az eredeti tervhez képest a fő különbség az, hogy a jelenlegi stratégia „az egész országot öleli át (…), figyelembe veszi a regionális, vidéki Lengyelországot is” – magyarázta. Hozzátette, hogy a bővülő infrastrukturális összeköttetéseknek köszönhetően Lengyelország rövidesen „egyetlen nagy megapolisszá válik” – fogalmazott.
Egyúttal azzal vádolta meg az előző kormányt, hogy nem kezelte kompetens módon a projektet, amelybe közlése szerint eddig 2,7 milliárd zlotyt (248 milliárd forint) fektettek be.
A miniszterelnök bejelentette: kormánya támogatni fogja a lengyelországi nagyvárosokban működő regionális légikikötők fejlesztését is, korszerűsítik elsősorban a varsói Chopin repülőteret és a főváros melletti Modlinban működő, fapados légitársaságok által használt létesítményt.
A terv fontos elemének nevezte Tusk a lengyel állami légitársaság fejlesztését, bejelentése szerint 2032-ig több mint 135 repülőgépre bővítenék a LOT flottáját.
A projekt keretében létesítendő, óránkénti 300-320 kilométeres sebességgel közlekedő gyorsvasút összeköti a lengyel fővárost és Lódz városát, Varsóból több nagyvárosba, köztük Poznanba, Wroclawba, Gdanskba, Katowicébe és Krakkóba 100 percen belül lehet majd átutazni – ígérte Tusk.
Bejelentette az A2-es autópálya kiszélesítését is a Varsó és Lódz közötti szakaszon.
A sajtókonferencián szintén felszólaló Maciej Lasek, a központi repülőtér ügyeiért felelős kormánymegbízott elmondta: a projekt költségeit 2032-ig 131 milliárd zlotyra (12 ezer milliárd forint) becsülik, ebből a repülőtér 42,7 milliárd zlotyt, a Varsót Poznannal és Wroclawval összekötő gyorsvasút pedig mintegy 80 milliárd zlotyt vesz igénybe.
A beruházást kincstári értékpapírok kibocsátásából tervezik fedezni (57 milliárd zloty), de számítanak hitelekre, valamint az európai uniós eszközök felhasználására is – mondta el Lasek. Kisebb, 8 milliárd zlotyt értékű részesedés pedig egy magánberuházóé lenne – tette hozzá.
Az előző kormány tervei szerint az óriásrepülőtér 2028-ra épült volna fel. Mateusz Morawiecki volt kormányfő szerdai sajtóértekezletén kijelentette: az eredeti projektet most úgy módosították, hogy „ne jelentsen fenyegetést a németek és az osztrákok számára”. Hozzátette: szerinte Donald Tusk kormánya 3-4 éves csúszást okozott a terv megvalósításában, ez a konkurenciának kedvez.