A meredeken növekvő forgalom zökkenőmentes kezelése érdekében zajló technológiai fejlesztésekről, a mesterséges intelligencia lehetséges alkalmazásáról és a drónok jövőbeni kezeléséről beszélgettünk Dr. Kovács Zoltánnal, a HungaroControl technológiai vezérigazgató-helyettesével.

A technológiai innovációnak milyen szerepe van a HungaroControl életében?

A légiforgalmi irányítás számára a repülésbiztonság az elsődleges szempont, ezért konzervatív iparágnak számít a technológiai újítások bevezetésének tekintetében, hiszen nagyon körültekintően kell eljárnunk. Ugyanakkor a világban tapasztalható rendkívüli technológiai fejlődés elkerülhetetlenül begyűrűzik hozzánk is, még ha az elővigyázatos megvalósítás és alapos tesztelések miatt más iparágakhoz viszonyítva lassabban.

Dr. Kovács Zoltán, a HungaroControl technológiai vezérigazgató-helyettese.

Fontos stratégiai célkitűzésünk, hogy olyan jól használható és hatékony rendszerekkel dolgozzunk, amelyek segítik a légiforgalmi irányítók munkáját, valamint képesek szavatolni a hazai légiforgalom zavartalanságát és biztonságát. Az utóbbiak tekintetében létfontosságú, hogy a lehető legnagyobb mértékben biztosítsuk ezeknek a rendszereknek a rendelkezésre állását és megfelelő működését. Folyamatosan vizsgáljuk, hogy az eddig is nagyon jól kiépített redundáns rendszereinknél van-e lehetőség a rendelkezésre állás növelésére, annak érdekében, hogy több, egyidejűleg bekövetkező esemény esetén se legyen szükség a forgalom korlátozására. Emellett a külső kihívásokra is reagálnunk kell, ezért az előttünk álló években például fokozottabb kiberbiztonsági képességet kívánunk felépíteni annak érdekében, hogy hazánk légi forgalma még biztonságosabb legyen.

Az innovatív szemlélet megléte a légiforgalmi irányításban, így esetünkben is, azért elengedhetetlen, mert Európa, ezen belül is régiónk légiforgalma erős és kitartó növekedést mutat az elmúlt években, és az előrejelzések szerint ez így is marad. Hazánk felett évről évre dupla számjegyű bővülést regisztrálunk, amit az adott fizikai korlátok – légtér mérete, és az azon belül kialakítható szektorok száma adott – mellett kell kiszolgálnunk, miközben az egy időben dolgozó irányítók számát sem lehet a végtelenségig növelni. Ezért fontos, hogy a műszaki rendszereinket megfelelően karbantartsuk, de folyamatosan fejlesszük is, mert általuk a hatékonyságunkat, vagyis a kapacitásunkat tudjuk növelni, mert segítik az irányítók munkáját, megkönnyítve a döntéshozatalt. Ugyanakkor nem elég elégszer hangsúlyozni, hogy a repülésbiztonság mindenek felett álló szempont, így annak kompromitálása nem megengedett.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A technológiai innováció tekintetében a HungaroControl mindig élen jár, nyitott szemmel járunk a világban.

Jelenleg is a legkorszerűbb műszaki rendszereket használjuk, amiket szoros partneri együttműködésben folyamatosan fejlesztünk. A légiforgalmi irányító szoftverünk a legkorszerűbbek között van, számtalan olyan funkciót tartalmaz, amely megkönnyíti a forgalomkezelést. A közelmúltban frissítettük, de máris dolgozunk az újabb verzión. Az infrastruktúra fejlesztése is folyamatosan napirenden van, példának okáért a radar- és informatikai rendszereinket is korszerűsítjük, de néhány hete adtuk át a moduláris integrált távoli toronyirányítási rendszerünket, amely lehetővé teszi, hogy a budapesti repülőtér forgalmát – egy ilyen méretű és komplexitású repülőtér esetében a világon elsőként – helyszíntől függetlenül irányíthassuk.

Milyen szempontok mentén döntenek a technológiai fejlesztésekről?

Ahogy már említettem, a hatékonyság- és a repülésbiztonság növelése kifejezetten fontos szempontoknak számítanak, de vannak egyéb megfontolások is a fejlesztési projektek elindításakor. Ilyen például az eszközök életciklusának lejárta, hiszen időről időre cserélnünk kell egyes berendezéseket. Ilyenkor ügyelünk arra, hogy a legmodernebb és legmegbízhatóbb eszközöket szerezzük be, illetve a környezeti terhelés csökkentésére, vagyis az energiafogyasztás mérséklésére is odafigyelünk egy-egy rendszer vagy berendezés cseréjekor.

Forrás: HungaroControl

Technológiai fejlesztéseket indukálhatnak a folyamatosan változó hazai, valamint nemzetközi és uniós előírások is, hiszen azokkal szemben megfelelési kötelezettségünk van. Végül, de nem utolsó sorban pedig a belső igények és ötletek is gerjesztik a fejlesztéseket, hiszen az irányítókkal közös együttműködésben folyamatosan keressük a modernizációs lehetőségeket. Egyébként, ezügyben az Eurocontrol is elvárásokat támaszt az európai léginavigációs szolgáltatókkal szemben, mert a légitársaságok által fizetett díjak fejében azoknak hatékonyságnövelő fejlesztéseket kell végrehajtaniuk.

Nemzetközi összehasonlításban hogyan látja a HungaroControl technológiai színvonalát?

Szerencsére nagyon jó helyzetben vagyunk, mert az elődeim is nagy gondot fordítottak a műszaki fejlesztésekre és a legkorszerűbb technológiai megoldások alkalmazására, így nyugodtan mondhatom, hogy a légiforgalmi irányító szolgálatok között a világ élvonalába tartozunk.

A HungaroControl ma az egyetlen olyan léginavigációs szolgáltató, amely képes egy másik ország, jelen esetben Koszovó, átrepülő forgalmának távoli kezelésére. Április végén átadtuk a mirTWR, azaz moduláris integrált távoli toronyirányítási rendszerünket, amely szintén úttörő a helytől független reptéri irányítás tekintetében. Senki nem rendelkezik olyan rendszerrel, amellyel a budapesti légikikötőhöz fogható terminálforgalmat a távolból tudna irányítani.

Természetesen ezek a fejlesztések nem jöhettek volna létre külsős partnereink hozzájárulása nélkül, akikkel az évek során rendkívül szoros együttműködést, egymás véleményét méltányoló viszonyt alakítottunk ki.

Forrás: HungaroControl

Megelégedéssel tölt el, hogy ezek, a tevékenységi területükön világpiaci szinten is meghatározó multinacionális vállalatok nagyon nagyra értékelik a mi szakértelmünket és meglátásainkat a rendszerek fejlesztésekor. Kéréseinket és javaslatainkat szívesen veszik, azokat beépítik a végső megoldásokba. Ez is bizonyítja, hogy a HungaroControlnak nagy szakmai respetktje van, innovatív szemléletmódunk elismeréssel találkozik mindenhol, ami pedig garancia arra, hogy a fejlesztések során az érdekeink a lehető legnagyobb mértékben érvényesüljenek.

Az utasok mit érezhetnek leginkább a közelmúltban megvalósult fejlesztések eredményeiből a nyári időszakban?

A műszaki terület a nyári csúcsidőszakban is támogatja az irányító kollégákat. Ennek egyik példája a meteorológiai támogatás erősítése, amit az egyre szeszélyesebb nyári időjárás negatív hatásainak mérséklésére vezettünk be. Az egyre kiszámíthatatlanabb heves viharok komoly gondot okoznak a légi közlekedésben, mert repülésbiztonsági kockázatot jelentenek, így az érintett légtérben korlátozásokat kell elrendelni, így csökken a légtér kapacitása, hiszen kevesebb gép tud áthaladni rajta.

A meteorológus jelenléte a munkateremben megkönnyíti a helyes döntések meghozatalát, mert segít az adatok és információk szakszerű értelmezésében, így el tudjuk kerülni a túlzó korlátozást, minimalizálva a járatkéséseket.

A meteorológus számára kialakítottunk egy munkaállomást, de tervezzük a meteorológiai megjelenítő eszközeink megújítását is. A HungaroMettel folyamatosan egyeztetve, több és jobb minőségű időjárási adatot is szeretnénk becsatornázni a rendszereinkbe, hogy még jobban támogassuk az irányítók munkáját. Folyamatosan figyeljük a piacot és követjük más léginavigációs szolgáltatók fejlesztéseit is, hogy ne maradjunk le semmiről. Nem lesz meglepő, amit mondok, de a mesterséges intelligencia (AI) alkalmazása a legforróbb téma jelenleg.

Utóbbinak milyen alkalmazási lehetőségeit látja a vállalatnál, illetve konkrétan a légiforgalmi irányításban?

Házon belül aktívan keressük az AI-technológia hasznosításának lehetőségeit, illetve próbáljuk feltérképezni azokat a megoldásokat, amelyeket tudunk alkalmazni. Említettem, hogy a légiforgalmi irányítás jól felfogott repülésbiztonsági okok miatt konzervatív iparág, ezért az AI bevezetése is lépésről-lépésre történhet, alapos tesztelések és megfontolások előzik meg az éles üzemet. Mindemellett meggyőződésem, hogy a mesterséges intelligencia sok helyen és esetben segítheti a munkánkat, növelve a hatékonyságunkat, ezért széleskörű alkalmazása csupán idő kérdése.

Mi jelenleg egy olyan AI-stratégián dolgozunk, amely a vállalat egészét érinti, vagyis nem csupán a légiforgalmi irányítás, hanem egyéb támogató területek – adminisztráció, pénzügy, jog, HR – esetében is vizsgáljuk az alkalmazási lehetőségeket. Ott, ahol nem érzékeny és rendszerkritikus adatokkal és információkkal dolgoznak a kollégák, ott szóba jöhetnek a felhő alapú szolgáltatások, ugyanakkor a stratégiai területeken, illetve a bizalmas adatok esetén házon belül telepített, zárt rendszert kell kialakítanunk.

Európa élen jár az AI alkalmazásában a légiforgalmi irányítás terén, mert mindenki felismerte, hogy a nagymértékű forgalomnövekedést csak a legmodernebb technológiákkal lesz képes kezelni.

Forrás: HungaroControl

A légiforgalmi irányító szoftvereket gyártó cégek már dolgoznak azon, hogy milyen módon lehet biztonságosan beintegrálni a mesterséges intelligenciát az általuk fejlesztett rendszerekbe. A HungaroControl által megvásárolt következő generációs légiforgalmi irányító rendszerben már van AI-támogatott modul, amely a fogalmi konfliktusok detektálásában és kezelésében segíti a hatékonyabb irányítói munkát.

Szintén aktuális téma az egyre szaporodó drónok kezelése, ezen a területen hol tart a HungaroControl?

A pilóta nélküli légi járműveket egyre szélesebb körben alkalmazzák, például a mezőgazdaságban és a logisztikában, így ezek biztonságos és ellenőrzött beillesztése a légiforgalomba egyre nagyobb hangsúlyt kap. A hatályos jogszabályi rendelkezések értelmében ez a feladat a HungaroControlra hárul.

Elkészítettük az úgynevezett UTM-stratégiát, amit az illetékes minisztérium már jóvá is hagyott. Ennek a dokumentumnak az iránymutatásai alapján fogunk kialakítani egy jó minőségű és hatékony forgalommenedzsment-rendszert, amely a mostani, mydronespace néven futó alkalmazásnál fejlettebb lesz.

Forrás: HungaroControl

Összességében ez egy rendkívül komplex feladat, hiszen számtalan, nem csupán technikai szempontot kell figyelembe vennünk. Többek között olyan kérdésekre is választ kell adni, hogy a rendszer fenntartását és finanszírozását ki fedezi, de a leendő UTM-rendszert össze kell majd kapcsolni a légiforgalmi irányítórendszerrel is, amelyre eddig nem nagyon láttunk példát. Nemzetközi együttműködésre is valószínűleg szükség lesz, szóval sok még a megválaszolandó és eldöntendő kérdés, de jó irányba haladunk.