A Boeing 737 MAX típus átadásainak leállítása miatt számos útvonalán frekvenciacsökkentésre, járattörlésekre kényszerül az ukrán légitársaság, az előzetes információk szerint ez a naponta közlekedő budapesti járatot nem érinti.

A Boeing 737 MAX-el kapcsolatos problémák az Ukraine International Airlines-t (UIA) sem kímélik, bár a cég még egyetlen példányt sem vett át a típusból, máris menetrendje módosítására kényszerül a nyári időszakban.

Ukrajna legnagyobb légitársasága az eredeti tervek szerint három Boeing 737 MAX 8-ast vett volna át az idei évben, az első példánnyal pedig már április közepétől menetrend szerinti járatokat teljesített volna. Az Ethiopian Airlines 302-es járatának márciusi katasztrófáját követően nem csak földre parancsolták az összes MAX-et, hanem a Boeing kénytelen volt leállítani azok átadását is.

Illusztráció, az Ukraine International Airlines Boeing 737-800-asa (Fotó: AIRportal.hu)

Így hiába van szinte teljesen készen a légitársaság első új generációs keskenytörzsű gépe, azt határozatlan ideig nem tudja átvenni, amíg a hatóságok nem bólintanak rá a típus újbóli kereskedelmi forgalomba állására.

Erre csak azután kerülhet sor, hogy az FAA és az EASA külön-külön, egymástól függetlenül teszteli az átesésvédelmi rendszer (MCAS) módosított szoftverét.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A folyamat legjobb esetben is júniusig tarthat, ami miatt a légitársaságok kénytelenek valahogy pótolni a kieső kapacitásokat.

A nagyobb cégek – például a legnagyobb európai MAX-üzemeltető Norwegian – ezt a meglévő gépparkjukból, esetleg néhány gép személyzettel, karbantartással és biztosítással együtt történő rövidtávú bérlésével meg tudják oldani, az UIA azonban ezt nem tudja megtenni.

Ennek oka, hogy az országban jelenleg nem áll rendelkezésre szabad wet-lease kapacitás egyetlen cégnél sem, mivel azokat már jelenleg is kihasználja a légitársaság, több gépet is bérelnek a Windrose Aviation-től valamint a Bukovyna Airlines-tól.

Külföldről pedig feltehetően azért nem akar, vagy nem tud plusz kapacitást bevonni a légitársaság, mivel nem tagja az Európai Uniónak, így nehézkes egy tagországban bejegyzett céggel szerződést kötni, a politikai helyzet miatt pedig orosz partner sem jöhet szóba alternatívaként.

Az április és június között emiatt menetrend módosításokra, járattörlésekre kerül sor, ami a belföldi és nemzetközi útvonalakat is érinti
– figyelmezteti utasait az Ukraine International Airlines.

A leginkább érintett útvonalak között szerepel Athén, Isztambul, és Jereván, de frekvencia vagy kapacitás csökkentésre kell számítani Baku, Minszk, Riga, Genf, Amman és Ankara irányába is.

A belföldi járathálózatban pedig azon utasok érintettek, akik Zaporizzsja, Herszon, Ivano-Frankivszk vagy Vinnicja felé utaznának Kijevből. Utóbbi városba minden járatát törli a légitársaság – számolt be a Russian Aviation Insider.

A budapesti járatok a jelenlegi információk szerint semmilyen formában nem érintettek, a Boeing 737-800-asok várhatóan egész nyáron menetrend szerint közlekednek naponta egy alkalommal majd Kijev-Boriszpol és a magyar főváros között.