Egyre nagyobb gondot okoz a Norwegian számára a Boeing 737 MAX-ek több hete tartó, és várhatóan elhúzódó repülési tilalma. A cég kénytelen személyzettel együtt gépeket bérelni, ezért kártérítést követel az amerikai gyártótól.

Illusztráció, a Norwegian 737 MAX 8-asa Budapesten (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

Az FAA a Boeing javaslatára március 13-án globálisan földre parancsolta a 737 MAX típusváltozatot, egyes légitársaságok már május végéig kivették menetrendjükből a típust.

A legnagyobb európai üzemeltető, a Norwegian számára ez egyre nagyobb gondot jelent.

A cég bejelentette, hogy wet-lease alapon (személyzettel, biztosítással és karbantartással együtt) bérelne gépeket a kiesett kapacitásai pótlására, és elhalasztja hat 737-800-asának eladását is.

Tizennyolc gépes MAX-flottájukat ugyanis az Európán belüli járathálózaton még könnyedén tudják pótolni az előző generációs változattal.

Azonban ugyanez a hosszabb távú és transzatlanti útvonalak esetében már nehezebb feladat, amíg nem sikerül bevonni bérelt, kifejezetten ilyen útvonalakra alkalmas gépeket.

Ezért az útvonalak utasszámától függően Boeing 787-eseit és ETOPS engedéllyel rendelkező 737-800-asait állítja be a cég.

Utóbbiak azonban csak korlátozott terheléssel, kevesebb utassal és csomaggal képesek megtenni transzatlanti útvonalakat, ami jelentősen rontja a gazdaságossági mutatókat.

Március 27-én emellett ideiglenesen leállították a jegyértékesítést azokra a hosszútávú járatokra, amelyeket a 737 MAX-eknek kellene teljesítenie, és járat-összevonásokat is végrehajtottak – számolt be az ATW Online.

Azok az utasok, akik Corkból vagy Shannonból Providence-be vagy New York-Stewartra foglaltak jegyet, a Dublinból ideiglenesen naponta közlekedő New York-i járatokon kapnak helyet, ahová az eredeti kiindulási reptérről, a Providencebe tartóknak pedig Stewarttól is buszos transzfert biztosít a Norwegian.

Kártérítést követelnek

A 737 MAX-ek hiánya, amellett, hogy rontja a cég bizonyos járatainak gazdaságossági mutatóit, jelentős többletköltséget is generál.

Bjorn Kjos vezérigazgató ezért már az intézkedés életbelépésének másnapján kijelentette, kártérítési igényt nyújtanak be a Boeinghoz.

Twitteren közzétett videójában a cégvezér elmondta, bár járataik kis részét, a teljes ülőhely-kapacitás alig egy százalékát érinti csak az intézkedés, már ez is sok a légitársaságnak.

Kjos hozzátette: egyértelmű, hogy nem hajlandók benyelni a szinte teljesen új gépek tárolásából származó költségeket, ezért be fogják nyújtani a számlát az amerikai gyártónak.

Forrás: Norwegian

Mint arról beszámoltunk, nem ez lenne az első eset, hogy egy problémás típus miatt generálódott többlet költségeket behajtja a gyártón a légitársaság.

A norvég fapados a Boeing 787 Dreamlinerek hajtóműproblémái miatt az elmúlt években már kényszerült plusz kapacitás bérlésére, gépei egy részének parkoltatása miatt.

Ezeket a költségeket nem a Boeingon, hanem a hajtóműveket gyártó brit Rolls-Royce-on hajtotta be, a kártalanítás pontos összegét nem közölték a felek, de a légitársaság szerint az összegnek jó hatása lesz az idei eredményre.