Jóváhagyta az Európai Bizottság, hogy a Ryanair 75%-osra növelje tulajdonrészét az osztrák Laudamotion légitársaságban – közölte lapunkkal az ír low-cost.
A Ryanair azt követően jelentette be felvásárlási szándékát, hogy az egykori autóversenyzőnek, Niki Laudának sikerült hozzájutnia a csődbe ment Air Berlin osztrák leányvállalatához.
Az anyacég csődje miatt szintén fizetésképtelen és üzemelését felfüggesztő Niki-utód márciusban indult újra Laudamotion néven, melynek az ír low-cost kezdetben 24,9%-át szerezte meg, valamint jelezték, hogy a megfelelő hatósági jóváhagyások esetén 75%-osra emelik befolyásukat a cégben.
Május végén az is kiderült, hogy a Ryanair opciós joggal rendelkezik a Laudamotion teljes felvásárlására,
az opció négy éven keresztül él.
A Ryanair ezzel egy erős bástyát szerzett magának az osztrák és német piacokon, amellyel borsot törhet a Lufthansa-csoport orra alá.
A Ryanair közleményében most arra panaszkodik, hogy a Lufthansa vissza akarja vonni a Laudamotiontől azt a 9 repülőgépet, amelynek átadására az Európai Bizottság kötelezte az Air Berlin nagy részét az Eurowingsbe integráló német konszernt az Air Berlin csődjét követő döntésében.
A Ryanair azzal vádolja a Lufthansát, hogy a német cég elmulasztotta két darab repülőgép átadását a bizottsági döntés szerint az összesen 11-ből, amelyet át kellett volna adnia a Laudamotionnek a légitársaság újraindításához. Néhány repülőgép átadása csúszik és csak a nyári időszak után adja át a Lufthansa, mely hátráltatja a 2018-as nyári menetrendjének teljesítésében a Laudamotiont.
A Laudamotion így jelenleg csak 19 repülőgéppel tud üzemelni, melyből tíz darab Boeing 737-est a Ryanairtől bérel személyzettel együtt, wet-lease konstrukcióban.
A Lufthansa-csoport továbbá még nem fizette ki azt az 1,5 millió eurót a Laudamotionnek, melyet azokért a járatokért kellett volna fizetnie, amelyet a Laudamotion március, április és május hónapokban teljesített wet-leasben az Eurowingsnek.
A Ryanair arra szólította fel a versenyhatóságokat, hogy akadályozzák meg a Lufthansa visszaélését domináns pozíciójával, mellyel kárt okoz a versenytársaknak és az utasoknak.
A Lufthansa lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint a Ryanair vádjai nem megalapozottak, azokat a német konszern visszautasítja.
A Lufthansa közlése szerint a német cég az Európai Bizottság döntésének megfelelően járt el a repülőgépek átadásával kapcsolatban, mind a gépek számát, mind a lízing-feltételeket illetően.
A Lufthansa felajánlotta megvételre a Laudamotionnnek az érintett repülőgépeket, azonban azt az osztrák cég visszautasította, helyette bérelni kívánja azokat. A szerződéses bérleti díj fizetési kötelezettségeit azonban sorozatosan megszegte az osztrák cég. A Lufthansa a bérleti díjak kifizetésének elmaradása miatt mondta fel a kilenc repülőgép bérleti szerződését a korábban a felek által elfogadott feltételeknek megfelelően.