Nem bízza külső beszállítóra, inkább saját hajtóművet fejleszt forradalminak kikiáltott HX50-es luxusgépéhez a brit Hill Helicopters startup gyártó.
Alig pár hónapja leplezte le a szupergazdagok járművének szánt új generációs forgószárnyasa terveit a Hill Helicopters. A brit startup alapjaitól önállóan tervezett, öt személy szállítására képes géppel szeretné forradalmasítani a luxushelikopterek piacát.
Most újabb váratlan lépést jelentett be honlapján a cég: nem valamelyik nagy hajtóműgyártó termékét választotta az egyhajtóműves típus erőforrásának.
Ehelyett saját tervezésű gázturbinát leplezett le, a 440 lóerő felszállási, 400 lóerő folyamatos és 500 lóerő vészhelyzeti teljesítményre tervezett GT50-es elnevezésű berendezést.
Teljes tömegét mindössze száz kilogrammra tervezik, és ha bejönnek a számítások, óránként mindössze 35 gallon (132 liter) Jet A1 repülőgép-üzemanyagot fogyaszt majd el. Hamarosan „alternatív lehetőségeket” is bejelent a gyártó.
A piacon ebben a kategóriában jelenleg elérhető hajtóművek mind szükségtelenül drágák, nem igazán megfelelők és elavultak – indokolja a GT50-es fejlesztésének szükségét a Hill Helicopters.
A Flightglobal cikke példaként a Rolls-Royce Model 250-est és a Safran Arrius-családját említi, amelyek első változatai az 1960-as, illetve 80-as években készültek el. Bár azóta jelentősen modernizálták őket, az alap ugyanaz maradt.
A Hill fejlesztése révén bizonyos bonyolult áttételrendszereket kompletten kihagytak a tervezésből, és egyszerűbb megoldásokkal helyettesítették, így a karbantartási intervallumok is megnyújthatók: 5000 üzemóra vagy 20.000 ciklus is eltelhet a GT50-es két nagyjavítása között. Emellett széles körben alkalmazzák a digitális megoldásokat, a vezérlés teljes mértékben ilyen lesz.
A prototípusokhoz már folyik az alkatrészek gyártása, a cél, hogy még a HX50-es helikopter 2022-re tervezett első repülését megelőzően sikerüljön végrehajtani minden szükséges földi tesztelést.