Készül az A350-900-asainak forgalomba állítására az egy tulajdonosi körhöz tartozó Air Caraibes és French Blue. A típus turistaosztályán sztenderdnek számító kilences üléssorok helyett tíz székesre rendezik be, a French Blue példányain összesen 411 utas foglalhat majd helyet. Igaz, a 18 hüvelyk helyett 17-es szélességű ülések nem előzmény nélküliek, és a Boeing 787-esén is ugyanekkora székek találhatók a sztenderd elrendezésében.
A legnagyobb A350-esre is szerződött az Air Caraibes
Felszállt a francia long-haul – low-cost légitársaság első járata
Több szék, kisebb lábtér a British Airways járatokon
A Qatar is belépett a 10 üléses 777-esek klubjába
A Karib-tenger térségében lévő külhoni területek és az anyaország fővárosa, Párizs közötti forgalomra építő Air Caraibes és az azonos tulajdonosi körhöz tartozó, diszkont cégként tavaly elindított French Blue egyaránt az idén állítja forgalomba első A350-900-asait.
Az aero.de cikke szerint előbbi légitársaság március 2-től repül először A350-essel az Orly reptér és a karibi Guadeloupe szigete között. A cég egyébként nem csak a turistákra, hanem business osztályú üléseivel a prémium utasforgalomra is épít (ahogy a jelenlegi A330-asaival is).
Az Air Caraibes repülőgépe egy új példány lesz, az AIRportal.hu is beszámolt a gép festéséről. A 82-es gyártási sorszámú A350-esen tizennyolc business ülés, negyvenöt prémium turista és 326 turista osztályú ülés lesz.
Az egyértelműen inkább a nagy tömegek szállítását célzó, A330-assal diszkont modellben működő French Blue pedig augusztus elsején Orly repteréről az Indiai-óceánban lévő Réunion felé állítja forgalomba első A350-esét. Ez azonban egy néhai tesztgép, az 5-ös gyártási sorszámú példány.
A French Blue minden eddigi légitársaságénál sűrűbbre székezi az A350-900-asát: összesen 411 utas foglalhat majd helyet benne, harmincöt a prémium turista, 376 a sima turista osztályon.
Összehasonlításképp: a már forgalomban lévő példányok máshol nagyjából összesen 280-290 ülőhellyel üzemelnek.
A két francia kötődésű légitársaság ezt úgy éri el, hogy a típus turistaosztályán sztenderdnek (és az Airbus által javasoltnak is) megfelelő, kilences üléssorok helyett 3-4-3, azaz tízes székkiosztás lesz.
Ez azt jelenti, hogy az ülőhelyek szélessége a sztenderd 18 hüvelyk (mintegy 45,7 centiméter) helyett alig 17 hüvelyk (43,2 centiméter) lesz, és az üléssorok közötti folyosók is szűkebbek így.
Érdemes azonban figyelembe venni, hogy a konkurens Boeing a 787-eseinek sztenderd turista székezésénél – amely kilences üléssort jelent – szintén mintegy 17 hüvelykes ülések vannak. Hiszen e típus törzsátmérője kisebb, mint az A350-esé.
Így végső soron az Airbus új generációs típusán a tízes üléssor volna a „normális” – más kérdés, hogy nyilvánvalóan kényelmetlenebb ilyen székekben végigülni az akár 10-12 órás utakat.
Az Air Caraibes meglévő A330-asain egyébként is sűrű székezést találni: a sztenderd és elterjedt, 2-4-2-es, azaz nyolc ülés helyett 3-3-3, azaz kilenc van egy sorban a turista osztályán.
Előre a szűkebb sorokért!
Ez végül is nem újdonság, hiszen a típus ősein, az Airbus A300-asokon és A310-eseken is alkalmazta már több légitársaság annak idején. És az A330-asait jelenleg is így repüli például az Air Asia X, az Air Transat vagy a Cebu Pacific. Utóbbi kizárólag turista osztályra, és összesen 436 férőhelyre rendezte be gépeit.
A szűkebb turista osztályú székek az utóbbi években kezdtek igazán elterjedni. Jó példa a Boeing 777-ese, amelyen egyre több légitársaság az eredeti kilences üléssorok helyett tízes turistaosztályt alakít ki.
Ebből következően egyébként az is igaz, hogy az A350-esek tízes üléssorai és folyosói természetesen kényelmetlenebbek lesznek, mint a nála mintegy húsz centivel szélesebb kabinnal rendelkező 777-eseken az ugyanilyen elrendezés.
A Boeing népszerű szélestörzsűjének első generációján, főleg az Egyesült Államok légitársaságainál, a már a DC-10-eseken is (amely típus leváltására szánták a 777-est a kilencvenes évek elején) hagyományosnak és elterjedtnek számító 2-5-2 (azaz kilenc) ülést helyeztek el a turista osztályokon.
Ez 3-3-3 elrendezésben jelent meg más légitársaságoknál, amely aztán a legnépszerűbb típusváltozaton, a 777-300ER-eken is így volt. De csak egy ideig.
Mert az utóbbi években még a magukat prémium légitársaságként pozicionáló öböl-menti két arab cég, az Etihad és a Qatar is átalakította ezen típusú gépeit, a 3-3-3 elrendezésről az egyébként az Emirates 777-eseiről is ismert 3-4-3-ra váltva.
Legutóbb pedig a British Airways jelentette be, hogy a gatwicki bázisáról főként nyaralójáratokra indított 777-200ER-jeit tízes üléssorokkal rendezi be a jelenlegi kilences helyett. Más légitársaságoknál pedig szintén elterjedt a tízes sorokkal kialakított turistaosztály.