Különleges eseménynek adott helyet szerda délután a népszerű Cargodomb spotterhely. A Budapest Airport képviselője köszönetet nyilvánított annak a három repülőgépfotósnak, akik a szeptember végén felszállás közben defektet kapott Ryanair repülőgépét látták és az esetet jelentették a repülőtérnek.
Amint arról korábban beszámoltunk, 2017. szeptember 29-én esete felszállás közben kidurrant a Ryanair FR 605-ös számú, Budapest – Koppenhága járatát teljesítő Boeing 737-800-as repülőgép egyik gumiabroncsa, ezért a járat visszafordult Ferihegyre.
Az esti szürkületben felszálló repülőgépet a Cargodombon tartózkodó három repülőgépfotós Baranyai György, Szabados Gábor és Eszenyi Richárd Viktor fotózta le. Amikor a spotterek észlelték, hogy valamilyen rendellenesség történt, visszanézték a képeiket, melyeken látható volt, hogy a felszálló 737-es bal oldali főfutójának belső gumiabroncsa durrant ki.
Ezt azonnal jelezték telefonon a repülőtér üzemirányító szolgálatának a Cargodombon kifüggesztett táblán olvasható számon. A diszpécser kérésére a gépről készült fotót is elküldték a repülőtér üzemeltetőjének emailben, mely abból a szempontból lehetett nagy segítség a pilóták számára, hogy így tudható volt melyik kerék durrant ki.
A repülőgép hosszas várakozás után, végül körülbelül egy órával a felszállását követően biztonságosan leszállt a 31L jelű futópályán.
Információink szerint az érintett járat egyik pilótája az esetet követően néhány nappal a közösségi médiában megkereste az esetet jelentő egyik spottert és megköszönte az együttműködésüket.
A Budapest Airport részéről Temesváry Péter, működésbiztonsági és tanúsítási vezető köszönte meg a három spotter példás együttműködését.
Miért fontos a reptér és a spotterek együttműködése?
Mivel a repülésrajongók nagy többsége laikus, így ők nem tudják megítélni és nem is a feladatuk, hogy az szokatlan dolog, amit láttak, lefotóztak fontos-e.
Ezért különösen lényeges az, hogy az információ, vagy akár fotó – bármi is az – mihamarabb eljusson a repülőtér kényszerhelyzetek kezelésére kiképzett szakszemélyzetéhez, mert ők már el tudják dönteni azt, hogy mi a további teendő.
Ez egészen hétköznapi esetekben is fontos lehet, amikor például egy kóborkutya, vagy róka jut be a reptér területére, vagy valaki illegálisan szemetet rak le a kerítés közelében, vagy szokatlan, gyanús tevékenységet végez, esetleg bűncselekmény elkövetésére készül.
Ezért helyezte ki a Budapest Airport és a spotterek közössége néhány éve, sok külföldi reptérhez hasonlóan az üzemirányító központ telefonszámát tartalmazó tájékoztató táblát a legnépszerűbb spotterhelyekre.