A magyar származású iparági veterán szerint a légitársaságoknak fel kell készülniük arra, hogy a lízingdíjak emelkedni fognak, mert lejárt az olcsó finanszírozás ideje. Emellett beszélt a Boeing 777X programról is, amellyel kapcsolatban borúlátónak bizonyult a szakember.

Steven F. Udvar-Házy a Reuters jelentése szerint Dublinban egy rendezvényen osztotta meg gondolatait a légiközlekedési iparág helyzetéről.

Az Air Lease Corporation vezetője arra hívta fel a légitársaságok figyelmét, hogy készülniük kell a lízingdíjak emelkedésére, mert az eddigi „abnormálisan alacsony” finanszírozási költségek nem tarthatók tovább.

Grafika: Boeing

A mostani helyzetet az váltotta ki, hogy a lízingcégek nagyobb haszonnal kecsegtettek a befektetőknek, mint a pár százalékos államkötvények, vagy a negatív kamatú banki betétek. Ez azonban Udvar-Hazy szerint megváltozik, drágább lesz a lízingécgek finanszírozása is.

Nehezíti a helyzetet az orosz-ukrán konfliktus is, csak az ALC 800 millió dollárnyi vagyont írt le az Oroszországban ragadt repülőgépei miatt, a vezető szerint ezeket a kockázatokat is be kell árazniuk.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Cirium adatbányász cég szerint a lízingdíjak a pandémia alatt 30 százalékkal estek, de azóta újra növekedésnek indultak.

Steven F. Udvar-Hazy kérdésre válaszolva beszélt a Boeing 777X programról is.

Azt mondta, kérdéses a program léte, mert a késések és az elhúzódó, egyre bonyolultabbá váló engedélyeztetés hátráltatja a gyártót.

Fotó: Boeing

Arra a kérdésre, hogy szerinte a programot törölhetik-e, azt válaszolta: attól függ, kikből áll majd a Boeing vezetése 2-3 év múlva, mert ezt a döntést a mostani vezetés vélhetően nem hozza meg.

Mint arról korábban beszámoltunk, a Boeing 2025 év elejére módosította az első példány kereskedelmi forgalomba állását, ez összesen már ötéves késést jelent az eredeti tervekhez képest. Ehhez köze lehet annak is, hogy súlyos hibákat találtak a 777X-en, amelyeket javítani kell, mielőtt még engedélyt kaphat a típus.