A Boeing részletesen ugyan nem számolt be róla, de a negyedéves pénzügyi jelentéséből kiderül, hogy a hatósági engedélyek megszerzéséhez komoly átalakításokat kell végezni az új generációs szélestörzsű gépen.

Az amerikai gyártó lapunkhoz eljuttatott közleményében a pénzügyi beszámoló mellett értekezett a kereskedelmi típusokat érintő programokról is.

A 737 MAX Kínát leszámítva gyakorlatilag mindenhol újra forgalomba állt, és a típus példányai a 2021 eleji visszatérésük óta több mint 1 millió üzemórát töltöttek a levegőben, az átadásokat és gyártást pedig sikerült felpörgetni.

A 787 Dreamlinerrel kapcsolatban a cég jelezte, hogy elkészültek a javítások az első pár gépen, ennek alapján benyújtották a terveket a Szövetségi Légügyi Hatósághoz (FAA), amely ez alapján dönt a javasolt gyártásbeli módosítások jóváhagyásáról.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Céldátumot azonban továbbra sem adtak meg, a 787-esek átadása ugyanis kisebb megszakításokkal közel két éve áll. Hírek alapján az év második felében indulhat újra a folyamat.

A 777X programmal kapcsolatban a Boeing megerősítette a korábbi értesüléseket, miszerint az első példány átadása 2025 első felében várható.

A gyártó azt írta, annak érdekében, hogy minél kevesebb már elkészült gépen kelljen utólagos módosításokat végrehajtani, leállítják az első példányok összeszerelését.

Fotó: Boeing

Ebből következőleg az FAA olyan problémát találhatott, amelynek megoldásához jelentősebb módosítás és a gyártási folyamat áttervezése is szükséges lehet, emiatt is csúszhat a típus első példányának kereskedelmi forgalomba állítása.

Mint ismert, a 777X engedélyeztetése során korábban is voltak hibák, a törzs például egy terheléses tesztnél szétnyílt.

A Boeing számításai szerint 1,5 milliárd dollár plusz kiadást jelent a feltárt hibák orvoslása.

A negyedévet egyébként a gyártó az egy évvel korábbihoz képest 8 százalékkal alacsonyabb, 14 milliárd dollár bevétellel zárta, az üzemi szintű veszteség 1,1 milliárd dollár volt a tavaly 83 millió után, az adózott veszteség pedig 1,2 milliárd dollárt tett ki a tavaly 561 millió dollár után.