Az A320neók korábban azonosított repülésirányítási problémái miatt a Lufthansa nem értékesíti az ezekkel a típusokkal teljesített járatokon a hat leghátsó ülést.

A Simple Flying szerint azok után döntött így a német légitársaság, hogy a pilóták egy belső levélben erre kérték az illetékes döntéshozókat, miután az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) légialkalmassági direktívát adott ki a típusra.

Egyes szoftveres tesztek ugyanis azt mutatták, hogy az A320neók átesés elleni védelme nem teljes, bizonyos körülmények között egyes manőverek teljesítése során a gép irányításáért felelős, úgynevezett ELAC szoftvere nem mindig képes megfelelően ellensúlyozni a nagy állásszöget, amelynek értéke így meghaladhatja a normál üzemeltetési határértéket.

Fotó: AIRportal.hu

Ehhez két tényezőnek kell fennállnia: az A320neót a landoláshoz a tűréshatárhoz közeli, hátra eső súlyponti adattal kell felkészíteni, majd hirtelen manőver (például megszakított landolás) kell ahhoz, hogy a gép orrának állásszöge nagy legyen. Normál esetben az átesést megelőzendő az ELAC-nak lejjebb kell tolnia az A320neók orrát, de a tesztek során ez nem történt meg.

A Simple Flying szerint ugyanakkor ez az eset nem összehasonlítható a 737 MAX átesésvédelmi rendszerének hibájával, mert
a neók esetében a pilóták által végrehajtott állásszögcsökkentést a számítógép soha nem bírálja felül.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Korábban az A321neóval kapcsolatban is fedtek fel hasonló anomáliát, az EASA ebben az esetben is légialkalmassági direktívát bocsátott ki, amelyben azt írta, a helyzet “potenciálisan veszélyes” lehet, ugyanakkor üzemelési környezetben soha nem merült fel, a problémát csak tesztelések során tudták előidézni.

A gyártó már felvette a kapcsolatot a típusok üzemeltetőivel és módosította a súlyponttal kapcsolatos eljárásrendet és új ajánlást fogalmazott meg a terheléssel kapcsolatban. A Lufthansa szerint csak a Space Flex kabinokkal felszerelt neók érintettek az ügyben.