Az európai légiforgalom hatékonyabbá tétele 245 milliárd eurós plusz bevételt és egymillió új munkahelyet jelentene az uniónak – mondta Rafael Schwarzmann, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) európai régiójának alelnöke.

A Genfben tartott konferencián az alelnök azt mondta, régóta dolgoznak már az unióval együtt a légiforgalmi irányítás, és az áramlásmenedzsment hatékonyabbá tételéért, de az eddigi módszerek nem váltak be. Csak 2016-ban 15,5 millió perc, azaz 11 ezer nap késés keletkezett az európai hálózaton főként kapacitáshiány miatt. Ez a légitársaságoknak 1,7 milliárd eurójukba került.

A hatékony légtér azonban minden szereplő, még a kormányok érdekében is áll, ugyanis egy optimalizált légiforgalom-szervezés 245 milliárd euróval várulna házz 2035-től az európai GDP-hez, és egymillió új munkahelyet teremtene.

Fotó: HungaroControl

Az unió projektje, a Single Europen Sky (SES) látszólag nem ért célt, a felülről jövő kedzeményezésben egyik állam sem akarja feladni független és saját légiforgalmi irányító szolgálatát. Ezért az IATA úgy döntött, hogy alulról próbálja megközelíteni a problémát és saját maga kezdeményezett együttműködést a nemzeti irányító szolgálatokkal.

Rafael Schwartzmann beszélt a reptéri díjakról is. Elmondása szerint az elmúlt 10 évben megduplázódott a repterek által kivetett díj, miközben az átlagos jegyár 8 százalékkal mérséklődött. A légitársaságok viszont nehezen mozognak, ezért csak az emelkedő díjak miatt nem váltottak bázist, vagy hagytak ott egy légikikötőt néhány kivételtől eltekintve.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A helyzet azonban súlyos, mivel a legtöbb repülőtér visszaél a piaci hatalmával, és erre már az unió is felfigyelt, és az IATA-val is közösen igyekeznek olyan megoldást kidolgozni, amely a reptereknek is jó, és a légitársaságokat sem tekinti fejős tehénnek.