Elkezdődött hétfőn a német légiutas-kísérők független szakszervezetének (UFO) háromnapos sztrájkja a Lufthansa csoporthoz tartozó Germanwings légitársaságnál; budapesti járatot nem kellett törölni.

A szilveszterkor és újév napján is tartó sztrájk miatt csaknem 180 járatot töröltek a szintén a Lufthansához tartozó Eurowings diszkont légitársaságnál, amelynek partnereként a Germanwings működik.

Az Eurowings 140 repülőgépes flottájából mindössze 30-at üzemeltet a Germanwings.

A törölt járatok túlnyomó többsége belföldi, németországi nagyvárosok közötti.

Még régi Germanwings festésben, de már az Eurowings járatszáma alatt repülő gép Budapesten (fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

Az utóbbi napokban csaknem valamennyi utast sikerült értesíteni, így nem volt számottevő fennakadás a repülőtereken hétfő reggel.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az UFO és a Lufthansa csoport vezetőségének viszonyát évek óta súlyos konfliktusok jellemzik. A szakszervezet a megoldatlannak tekintett munkaügyi viták miatt legutóbb november elején tartott sztrájkot, akkor a csoport névadó légitársaságánál, két napig. Tiltakozó akciója miatt 1500 járatot kellett törölni.

A Lufthansa vezetősége a novemberi sztrájk előtt hónapokig tárgyalni sem volt hajlandó a szakszervezeti vezetőkkel, arra hivatkozva, hogy szabálytalanul kerültek tisztségükbe. Az utóbbi hetekben munkaügyi közvetítők bevonásával tárgyaltak, eredménytelenül.

A szakszervezet a Germanwings esetében legfőképpen azt kifogásolja, hogy a munkaadó nem vázol fel világos jövőképet az alkalmazottaknak. Ez azért fontos, mert az 1400 embert foglalkoztató és 30 repülőgépet üzemeltető Germanwings már nem a saját márkája alatt folytat személyszállítási tevékenységet, hanem kizárólag Eurowings-járatok üzemeltetésével foglalkozik, és a tervek szerint fokozatosan beolvasztják az Eurowingsbe.

A munkaadó szerint a szakszervezeti kifogások indokolatlanok, a Germanwings-alkalmazottakra vonatkozó bérmegállapodás készen áll, aláírásra vár. Azzal kapcsolatban, hogy az UFO konkrétan a részmunkaidőre vonatkozó szabályozás miatt hirdetett sztrájkot, hangsúlyozták: bizonyíthatóan a Lufthansa csoport szabályozása a leginkább munkavállaló-barát az egész ágazatban, száznál is több részmunkaidős konstrukció közül választhatnak mindazok, akik nem kívánnak teljes munkaidőben dolgozni.