Az ír fapados szerint a tavalyi járattörlésekkel és késésekkel kapcsolatos negatív rekordok után 2025 még rosszabb évnek ígérkezik az európai légtérben, ezért „késések ligája” néven szégyenfalat indított.

A Ryanair a nyolc legtöbb késést okozó, munkaerőhiánnyal küzdő és a cég szerint rosszul menedzselt léginavigációs szolgálattal rendelkező európai országot listázza, az év elejétől május 26-ig tartó időszakban késéssel érintett járatai és utasai számát is feltüntetve.

A szégyenfalon messze a legtöbb késést produkáló Spanyolországot és Franciaországot Németország, Portugália és az Egyesült Királyság követi.

A listát Görögország, Ausztria és Svájc zárja. A légitársaság közleményében emlékeztet arra, hogy 2024 rekordév volt a légiforgalmi irányítás okozta késések tekintetében, annak ellenére, hogy Európában 5 százalékkal kevesebb járat közlekedett, mint a járvány előtt. Ennek oka az volt a cég szerint, hogy a nemzeti légiforgalmi irányító központok rosszul működtek, és kevés volt a személyzet, különösen a reggeli járatok első hullámában.

Hozzáteszik, hogy miközben a légiforgalmi irányítás késései 2024-ben ugrásszerűen megnőttek, a légitársaságok és az utasok által fizetett légiforgalmi irányítási díjak az infláció kétszeresével, 35 százalékkal emelkedtek a járvány előtti időszakhoz képest.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

„Az Európai Bizottság és a kormányok nem tettek semmit a silány ATC-szolgáltatások kijavítása érdekében, és az ATC-késések 2025 nyarán még nagyobbak lesznek” – hangsúlyozza a közlemény.

A Ryanair már régóta kampányol a reformok mellett, hogy a légiforgalmi irányító központok teljes létszámmal legyenek feltöltve, de az ezekhez köthető késések egyre romlanak, ezért álláspontjuk szerint az EU közlekedésért felelősei okolhatók.

„A légiforgalmi irányítás tönkretette az utazásod” (Air Traffic Control Ruined Your Flight) nevű oldalon listázzák az érintett politikusok elérhetőségét is, arra biztatva az utasokat, hogy egy sablon e-mail elküldésével fejezzék ki elégedetlenségüket.