Megtiltaná USA-járatok indítását az európai uniós, de tulajdonosuk székhelyéhez képest másik országban bejegyzett légitársaságoknak – mint a Norwegian és az SAS ír leánycégei – egy demokrata párti honatya és társai törvényjavaslata.

Méltányos és Nyitott Égbolt (Fair and Open Skies) elnevezéssel nyújtott be az USA kongresszusának több képviselő törvényjavaslatot. Az aero.de cikke szerint vezetőjük a Demokrata Párthoz tartozó Peter DeFazio, de a jogszabály-tervezetet republikánusok is támogatják.

A javaslat készítői szerint több európai légitársaság “kihasználja” más országok kedvezőbb munkajogi környezetét, ezzel “méltánytalan” előnyhöz jutva és bérköltséget spórolva.

Az USA és az EU közötti Nyitott Égbolt-megállapodást (Open Skies) szigorítani akaró politikusok ezért megtiltanák, hogy uniós, de tulajdonosa székhelyéhez képest más országban bejegyzett és ottani engedélyekkel működő légitársaság járatokat indítson az Egyesült Államokba. Ilyen például a Norwegian, amelynek ír leányvállalata számos transzatlanti útvonalon közlekedik, de hírek szerint a SAS ugyancsak írországi cége hasonlóra készül.

Fotó: AIRportal.hu

Mint az összefoglaló felidézi, amerikai szakszervezetek régóta kritizálják, hogy a Norwegian szerintük kisebb béreket ad és maga számára előnyösebb munkaügyi környezetet teremt az ír cégénél, mint odahaza, Norvégiában. Ismert, a Nyitott Égbolt lehetővé teszi, hogy az USA és az EU légitársaságai voltaképp szabadon, kevés engedélyezési folyamat révén járatokat indítsanak egymás területére.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A többek közt a Jetblue részvételével megalakult Open Skies szövetség azonban élesen kritizálja az új törvényjavaslatot, szerintük csak a nagy légitársasági csoportok érdekeit védené, korlátozva a versenyt.

Maga a Jetblue is többször negatívan nyilatkozott már az óriáscégek transzatlanti megállapodásai ügyében, ezt okolva a szerintük túlzó jegyárakért. De hasonló, a nagyokhoz képest ugyanúgy kisebb társaival együtt kárhoztatták “a három nagy”, azaz a Delta, az American és a United harcát is az arab légitársaságok ellen. Ennek mellékágaként nemrég a Qatar Airways 49 százalékos birtokában lévő Air Italy került a fókuszba.

Az USA pár hónapja az uniós légitársaságok wet lease megállapodásait is célkeresztbe vette, amely nagy és kisebb európai cégeket egyaránt érzékenyen érintene.