Az elavult infrastruktúrát négy éven belül korszerűsítik mintegy 12,5 milliárd dollárból, beleértve a 4600 létesítményt, a radarokat, valamint a légiforgalmi irányítási, távközlési és számítógépes rendszereket.

Az Egyesült Államokban négy éven belül teljesen átalakulhat a légiforgalmi irányítási rendszer – erről Donald Trump elnök és Sean Duffy közlekedési miniszter számolt be május 8-án Washingtonban.

A tervek szerint új légiforgalmi irányító központokat építenek, a jelenlegi, elavult technológiát pedig korszerű rendszerekkel váltják fel több mint 4600 helyszínen. A projekt részeként irányítótornyokat, illetve távolkörzeti, valamint a repülőterek érkező és induló forgalmát irányító közelkörzeti irányítóegységek létesítményeit is felújítanák.

A modernizáció az amerikai légiipar széleskörű támogatását élvezi: légitársaságok, gyártók, szakmai szervezetek és a közlekedésbiztonsági hatóságok is egységesen kiálltak a projekt mellett.

A kezdeményezés célja, hogy a jelenlegi rendszer megbízhatóságát és hatékonyságát jelentősen növeljék, különös tekintettel a közelmúltban tapasztalt működési zavarokra.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Forrás: FAA

A fejlesztések részeként új radarokat, a repülőtéri földi mozgásokat követő szenzorokat, távközlési és számítógépes rendszereket telepítenek, emellett új légiforgalmi irányítás és háttérrendszereket, valamint a légiforgalom menedzselésére szolgáló rendszert hoznak létre, utóbbi az új generációs, elektromos légitaxik kiszolgálására is alkalmas lesz.

A projekt megvalósításához előzetes kongresszusi jóváhagyás és gyorsított engedélyezési folyamat is szükséges.

Az ország légiforgalmi irányításáért is felelős Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) történetének egyik legnagyobb fejlesztését egyetlen szerződés keretében valósítanák meg, amely minden kivitelezési feladatot magában foglalna. A költségvetés első lépésben 12,5 milliárd dollárral számol.

Az USA elavult légiforgalmi irányítási rendszerének megújítása évek óta téma a nyári és az ünnepi időszakokban tapasztalt késések, illetve az extrém időjárási jelenségek esetén kialakuló forgalmi káosz miatt.

Az ügynek különös aktualitást ad, hogy a Newark Liberty nemzetközi repülőtéren április 28-án a Philadelphiában működő közelkörzeti légiforgalmi irányítás rendszerei a hírek szerint egy-másfél percre leálltak, a radarképernyők elsötétültek, és az irányítók a rádiófrekvencián sem tudtak kapcsolatba lépni a pilótákkal egy telekommunikációs rendszer hibája miatt. A közlekedési minisztérium közlése szerint a leállás „csak” mintegy fél percig tartott, az elsődleges telekommunikációs kapcsolat leállása után ennyi idő telt el, mire a tartalékrendszer átvette a feladatot.

Bár baleset szerencsére nem történt, az esemény következtében több érintett légiforgalmi irányító legalább 45 napos betegállományba vonult az elszenvedett trauma miatt. Emiatt jelentősen korlátozni kellett a Newark repülőtér forgalmát, amely járattörléseket és késéseket okoz.