A tulajdonos magánbefektetők teljesen átvennék a Moszkva melletti Seremetyjevót. Ehhez harminchárom százalék állami részesedést kell felvásárolniuk, a jelek szerint rekord magas áron, de erre meg is van a szándékuk.
Az orosz főváros mellett fekvő repülőtér 2019-ben rekordszámú, 49,9 millió utast kezelt, ezzel Európa nyolcadik legnagyobb légiközlekedési csomópontja volt. Növekedésének látszólag nincs akadálya, a következő években több új terminál is épül, de ez hatalmas összegekbe kerül, ami nagyrészt hazai milliárdosoktól érkezik.
Ők a részvények 66,1 százalékát tulajdonló holdingvállalaton keresztül irányítják a reptér működését, míg az állami kézben lévő részvényekért a Roszimuszcsesztvo vagyonügynökség felel, bár tényleges beleszólása nem igazán van az üzemelésbe.
A befektetői holding tulajdonosai most jelezték szándékukat az orosz állami rész felvásárlására – írta meg a Russian Aviation Insider.
Ezzel gyakorlatilag három orosz milliárdos, Alekszander Szkorobogatko, Arkagyij Rotenberg és Alekszander Ponomarenko irányítása alá kerülne a Seremetyjevói Nemzetközi Repülőtér – a nagy befektetők jelenlegi befolyását jól jelzi, hogy Ponomarenko az igazgatótanács elnöke is amellett, hogy résztulajdonos.
A három pénzember 2015-2017 között, a Roszimuszcsesztvo által levezényelt konszolidációs folyamatban szerzett részt Moszkva legjelentősebb repterének irányításában, a Cipruson bejegyzett TPS Avia Holdingon keresztül. Ezelőtt közel teljes egészében az orosz állam tulajdonában állt a légikikötő.
A befolyás átadásáért nagy árat kért a kormányzat: a részvények kétharmadának kifizetésén túl feltétel az infrastruktúra fejlesztése, főleg a B terminálon, és ennek földalatti, vasúti összekötése a délebbre lévő D, E, F utasforgalmi épületekkel, továbbá egy új árukezelő központ és üzemanyagkezelő létesítmény kiépítése – ez mind megvalósult 2017 és 2018 között, a becslések szerint 750 millió USA-dollár értékben.
A fejlesztésekkel a részvények értéke megugrott, az állami kisebbségi tulajdonrész értékét iparági elemzők 1 milliárd dollárra becsülik.
Ha ezen az áron cserélne gazdát a részesedés, akkor az ügylet rekorder lenne az orosz légiközlekedés történetében. Seremetyjevo konszolidációjával és privatizációjával egy időben Moszkva másik repülőterén, Vnukovón is hasonlót terveztek a döntéshozók, de a folyamat végén a Roszimuszcsesztvo mégis megőrizte az irányítást a légikikötő felett. Az érdekelt magánbefektetők 2018 nyara óta tárgyalnak a teljes felvásárlásról, mindeddig eredménytelenül.