Napra pontosan tíz éve, 2009 december 15-én repült először a Boeing 787 Dreamliner prototípusa. Nem túlzás, hogy az innovatív, új generációs szélestörzsű típus új korszakot nyitott a légiközlekedés és a repülőgépgyártás történetében, a csúszások és kisebb-nagyobb zökkenők ellenére.

A Boeing a kétezres években elsősorban a kiöregedő 767-esek leváltására fogott bele a 787-es, avagy 2005-ös elkeresztelése előtt 7E7 munkanevű típus fejlesztésébe, bár a két nagyobb, -9-es és 10-es variáns befogadóképessége jóval nagyobb, mint az elődtípus bármelyik változatáé.

A Boeing 787-8 Dreamliner prototípusának szűzrepülése 2009. december 15-én. (Forrás: Boeing)

A Dreamliner szűzrepülését a ZA001 jelű prototípus hajtotta végre, amely a típuscsalád legkisebb, -8-as változata volt, szárnyai alatt Rolls-Royce Trent 1000 hajtóművekkel. A tesztprogramba nem sokkal később kapcsolódott be a másik rendelhető, General Electric GEnX erőforrással szerelt változat, a tanúsításhoz használt flotta végül hat példányt számlált.

Ezek összesen 6800 órát töltöttek a levegőben, mielőtt az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) 2011-ben, az eredetileg tervezetthez képest több mint kétszer hosszabb tesztprogram után kiadta a 787-8 típusváltozat légialkalmassági tanúsítványát.

A kibocsátó a japán All Nippon Airways (ANA) volt, amely a mai napig a típus legnagyobb üzemeltetője. A légitársaság színeiben 2011. október 26-án mutatkozott be kereskedelmi forgalomban az új generációs szélestörzsű.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A közepes méretű, -9-es változat kevesebb mint három évvel ezután, 2014. július 8-án az Air New Zealandnál állt először forgalomba, majd pedig a Singapore Airlines színeiben a leghosszabb, -10-es variáns 2018. április 3-án.

A program jelentős csúszásán túl a típuscsalád forgalomba állítása után is jelentkeztek különböző problémák. Az első sorozatban gyártott gépek nehezebbek lettek, mint eredetileg tervezték, emiatt több cég nem volt hajlandó azokat átvenni, mert nem hozták az ígért paramétereket.

Forrás: Boeing

Ezen felül már a kereskedelmi üzemeltetés első időszakában a fedélzeti lítium-ion akkumulátortok többször kigyulladtak, súlyos incidenseket okozva, emiatt egy időre a földre is parancsolták a Dreamliner-flottát, és rövid időre az új példányok átadását is kénytelen volt felfüggeszteni a Boeing. Ezért a gyártónak nem sokkal később komolyan bele kellett nyúlnia az évekkel később is meghibásodásokat produkáló elektromos rendszerbe, biztonságos megoldást kidolgozva, és szigorították az akkumulátorok gyártásának ellenőrzését is.

A 2013-ban hatóságilag jóváhagyott módosítás az akkumulátorokat körülvevő tűzálló acélkazettából és a törzsön kivezetett hőálló biztonsági szellőzőből áll, ezzel elkerülhető, hogy a repülőgép szerkezete károsodjon egy esetleges akkumulátortűz vagy túlhevülés esetén. A mechanizmus legutóbb 2017-ben a United Airlines egyik gépén lépett működésbe.

A problémák sora viszont itt korántsem ért véget, a Dreamliner-programot csak ezután érték el a különösen nagy gondok, amikor a közepes, -9-es változatra szerelt néhány Rolls-Royce Trent 1000-esről kiderült, hogy hibás.

Különlege festésű, -9-es Dreamliner a legnagyobb üzemeltető ANA színeiben (Fotó: AIRportal.hu)

A gondokat a hajtómű egyik turbinafokozatában tapasztalt korai anyagfáradás okozza, 2018 elején pedig a program főmérnöke maga jelentette ki, hogy minden -9-esen dolgozó Trent 1000-es erőforrás hibás az üzemeltetők jelentései alapján.

A Boeing a Rolls-Royce-szal közösen dolgozik a javítócsomagon, de ennek végleges változatát legkorábban 2021 első felében szerelhetik be a légitársaságoknál forgalomban lévő gépekbe. Addig is marad a rendszeres átvizsgálás, és egy-egy példány ideiglenes kivonása.

A problémák ellenére eddig 1487 gépre adtak le megrendelést a légitársaságok, a legnépszerűbb változat a legnagyobb hatótávolsággal bíró -9-es, amelyből 868 darab már biztosan elkelt. Nem meglepő, hogy ebből adták át a legtöbbet: a gyártósorról eddig legördült 918 darab Dreamlinerből 505 ilyen változatú volt.

A típus sok szempontból formabontó volt, nagy változásokat előidézve a kereskedelmi repülőgépek tervezésében és gyártásában. Az új megoldások sorában talán a legfontosabb, hogy először itt alkalmaztak a mérnökök nagy arányban kompozit anyagokat, és a fedélzeti rendszerek kialakítása is alapjaiban eltér az elődtípusoktól.

A Boeing összeállítása a szűzrepülésről