A légiforgalmi irányító nem vette észre, hogy a parti őrség gépe felgurult a futópályára, és az erről szóló jelzés is elkerülte a figyelmét, az A350-es repülési adatrögzítőjét megtalálták, a hangrögzítőt még keresik, a roncsokat várhatóan hétfőre távolítják el a helyszínről.

A január 2-án, a tokiói Haneda repülőtéren a parti őrség gépével ütköző Japan Airlines Airbus A350-900-as fedélzetén történtekről egy szemtanú, az egyik utas számolt be a japán médiának – írta az Aviation Herald.

Az utas szerint az ütközést követően mintegy 7 perccel sikerült evakuálni az emberek nagy részét, a kapitány ezt követően végigjárta az A350-est, és többeket talált, akik még a fedélzeten voltak, ezért felszólította őket, hogy hagyják el a repülőgépet.

Ahogy korábban beszámoltunk róla, utolsóként az egyik pilóta, tehát mint most kiderült, a járat kapitánya hagyta el az égő repülőgép fedélzetét, 18 perccel az ütközést követően, helyi idő szerint 18 óra 5 perckor. A 8-ból mindössze 3 vészkijáraton keresztül kellett végrehajtani a 367 utas és 12 fős személyzet evakuálását, a többi a tűz miatt nem volt használható. A legfrissebb hírek szerint a járaton szállított egy kutya és egy macska bennégett a gépben.

Megkezdték a roncsok szétbontását.

Mindeközben a japán közlekedési minisztérium arról számolt be, hogy a toronyban szolgálatot teljesítő légiforgalmi irányító kihallgatásakor azt állította, hogy miután a parti őrség gépének megadta a gurulási utasításokat, figyelmét más repülőgépekre fordította.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az irányító nem vette észre, hogy a Dash 8-as felgurult a futópályára, és már 40 másodperce ott állt, valamint a futópálya-sértésre figyelmeztető felügyeleti rendszer vörös színűre váltó kijelzőjén sárga színnel villogó figyelmeztetést sem észlelte. Frissítés: január 6-tól egy új légiforgalmi irányítói pozíciót hoztak létre a toronyban, amelynek csak az a feladata, hogy a repülőgépek pozícióját mutató képernyőket, valamint a futópályasértésre figyelmeztető monitorok jelzéseit figyelje.

A repülőtér összes pályáján 2011 óta üzemel ilyen biztonsági rendszer, és az megfelelően működött a baleset idején is, azonban a közlés szerint nincs olyan előírás, hogy az irányítónak folyamatosan figyelnie kellene ezt a kijelzőt.

Amint korábban megírtuk, az érintett futópálya és a gurulóutak csatlakozásánál lévő várópontokon már december utolsó napjai óta nem működött egy másik rendszer, az úgynevezett „stop bar” fények, a korábban kiadott NOTAM-közlemény alapján. Ez egy piros fényű lámpasor keresztbe a gurulóúton, amely jól láthatóan felhívja a figyelmet arra, hogy az aktív futópályára nem szabad felgurulni.

A balesetvizsgálók január 5-én pénteken megtalálták az Airbus A350-es repülési adatrögzítőjét (FDR), a pilótafülkében elhangzó kommunikációt és hangjelzéseket felvevő berendezést (CVR) viszont még keresik.

A futópályáról és környékéről megkezdték a roncsok eltávolítását, a 16L/34R pálya megnyitása január 8-ra várható.

Frissítés: a hangrögzítőt (CVR) január 6-án megtalálták.

Az eseménnyel kapcsolatos összes hírünk itt található.

Újabb felvételek az A350-es kiürítéséről