A nyári utasforgalmi csúcsidőszaknak köszönhetően a jelentős európai hálózatos légitársaságok többsége nyereségesen zárta a múlt negyedévet, csak a kevesebb járatot üzemeltető International Airlines Group (IAG) lett veszteséges.
A múlt héten az Egyesült Államok nagy cégei, a minap pedig az európai fapadosok eredményközléséről számoltunk be, az Atlanti-óceán túlpartján a jelentős állami anyagi segítségben részesülő légitársaságok a bértámogatási programoknak köszönhetően nyereségesek lettek.
A Lufthansa, az Air France-KLM és az Internaitonal Airlines Group (IAG) pedig most, november elején közölték pénzügyi adataikat.
A Lufthansa-csoport és az Air France-KLM növekvő utasforgalomról, bevételekről, töltöttségi mutatókról és nyereséges negyedévről adtak számot komolyabb friss támogatás nélkül, és nagy reményeket fűztek a közelgő transzatlanti nyitáshoz is.
A legnagyobb forgalmat lebonyolító Lufthansa-csoport a szeptember 30-án zárult negyedévben megduplázta bevételét az egy évvel korábbihoz képest, az 5,2 milliárd eurós érték nemcsak a megugró utasforgalomnak, de az áruszállítás fellendülésének is köszönhető.
Kommentár
Bár a légitársaságok anyagi helyzete javul, a helyzet korántsem annyira pozitív, mint látszik. Egyrészt a teljes éves eredmények még a „pirosban” lesznek, másrészt nagyon törékeny a helyzet, és sok múlik a transzatlanti járatokon, illetve az ázsiai országok nyitásán. A most jelentett nyereséghez a cégeknek jelentős megszorításokat kellett eszközölniük, több tízezren vesztették el állásukat. A járvány előtti helyzet legfeljebb a járatszámok, töltöttségi mutatók esetében kezd konszolidálódni.
Az előzetes foglalások a járvány előtti szint 80 százalékán voltak az európai és transzatlanti járatokra is, emellett jelentősen bővült az üzleti utasok aránya.
A kiigazított üzemi nyereség 17 millió euró, az adózott eredmény 72 millió euró veszteség volt. A teljes éves eredmény egyelőre még mínuszos, 1,8 milliárdos veszteség mutatkozik, de már ez is sokkal jobb, mint a tavalyi 5,5 milliárd.
Előrejelzésében a cég a negyedik negyedévre a járvány előtti, 2019-es azonos időszak kapacitásának 60 százalékát tervezi, a teljes idei átlagos kínálat pedig 40 százalék lehet a gyenge évkezdet miatt.
Az Air France-KLM bevétele 80 százalékkal 4,5 milliárd euróra nőtt az egy évvel korábbihoz képest a harmadik negyedévben, az üzemi eredmény 132 millió eurós nyereséget, az adózott eredmény 191 milliós veszteséget mutatott, mindkét érték mínuszban állt egy éve.
Az év első kilenc hónapjában az üzemi eredmény 1,8 milliárd eurót, az adózott eredmény 3,1 milliárd euró veszteséget mutatott.
A vállalat azzal számol, hogy a negyedik negyedévben 70-75 százalék körül lesz az átlagos felkínált kapacitás a 2019-es szinthez viszonyítva.
Az International Airlines Group az egyetlen a nagyok közül, amely veszteséget jelentett, ennek legfőbb oka, hogy a British Airways és az Aer Lingus a szigorúbb helyi utazási szabályok miatt kevesebb járatot tudott üzemeltetni, és ezt az Iberia és a Vueling jó eredményei sem tudták ellensúlyozni.
Ez a felkínált kapacitásból is látszik, hiszen a negyedévben a 2019-es szint mindössze 43 százaléka volt elérhető ,és az év hátralévő részében sem kúszik majd 60 százalék fölé.
A csoport árbevétele bár az elmúlt negyedévben a 2019-es azonos időszakhoz képest dupla annyi, 2,7 milliárd euró volt, sem üzemi szinten, sem adózás után nem tudott nyereséget termelni. Előbbi érték 452, utóbbi 572 millió euró veszteség volt.
Az év eddigi részében az IAG 2,4 milliárdos üzemi és 2,6 milliárdos adózott veszteséget könyvelt el, az egész évre 3 milliárdos mínusszal számol.