Egy 250 milliós tőkeinjekció után regionális terjeszkedésbe kezd a Flight Refund magyar startup cég, amely a légiutasokat megillető kártérítési ügyek kezelésével foglalkozik. A cég Romániában, Máltán és Spanyolországban nyit irodát.
Bánfai Gergely, a cég tulajdonosa sajtótájékoztatóján azt mondta, a cég családi társaságként indult, ma már 11 országban elérhetőek a szolgáltatásaik, 100 milliós követelésállományt kezelnek. A Hiventures Kockázati Tőkealapkezelőtől érkezett 250 millió forintos tőkeinjekcióból Romániában, Máltán és Spanyolországban nyitnak majd irodát.
Adatik szerint 2017 november végégi az elmúlt egy évben az unió területén a légitársaságok közel 35 millió légijáratot üzemeltettek, ebből 131 ezerrel volt valamilyen probléma: késett, el sem indult, vagy az utast túlfoglalás miatt nem engedték fel.
Budapesten az elmúlt egy évben 311 járatot töröltek, és kétszáz késett.
Elemzésük szerint, ha a légitársaságok ezek után minden esetben kifizetnék a jogosan járó kártérítést, akkor egymilliárd eurót tenne ki az összeg. Az unióban ezzel szemben a légi utasok 10, Magyarországon viszont 1 százaléka kér kártérítést.
Bánfai Gergely közlése szerint a legtöbb esetük – nem kis meglepetésre – a Ryanairrel adódik, és az ír fapadostól a legnehezebb behajtani a jogos kárigényeket, mert a légitársaság a legtöbbször bírósági szakaszig viszi az ügyet, ebben az esetben viszont ír bíróságon kell az ügyet lefolytatni. A legkönnyebb a tapasztalatok szerint az észak-amerikai légitársaságoktól, illetve a Lufthansától behajtani az igényeket.
Bolyó Anikó ügyvezető kérdésre válaszolva arról számolt be, hogy leggyorsabban három hét alatt kaptak meg egy kártérítést, ezt az Air Canada fizette ki, de volt 1,5 évig elhúzódó peres ügyük is, az átlagos ügyintézési idő 6 hónap.
A légi utasok jogait szabályozó 261-es számú uniós rendelet kimondja, hogy a vis-maior esetet kivéve az utasokat kártérítés illeti meg, ha járatuk 3 órát meghaladó mértékben késik, törlik, vagy túlfoglalás miatt az utast nem engedik beszállni. A kártérítés mértéke a járat hosszától függően 250 és 600 euró (77-186 ezer forint) között változik. A légitársaságok viszont ezt nem adják meg automatikusan, az utasoknak kell bejelenteniük kártérítési igényüket a légitársaság felé.