Hosszútávú szerződést írt alá a Bombardier és a torontói Pearson repülőteret üzemeltető Greater Toronto Airports Authority: 2023-tól Kanada legforgalmasabb légiforgalmi csomópontjának szívébe költöztetik a Global üzleti repülőgép-család gyártását.

Illusztráció, a Bombardier Global 7500-as egyik prototípusa (Forrás: Wikimedia Commons)

Bár Kanada fő reptere alig 20 kilométerre található a downsviewi reptértől, ahol pillanatnyilag a Bombardier Global gépek gyártása zajlik, a költözés hatalmas előnyökkel jár a gyártó és az ügyfelek számára is.

A kiválasztott 15 hektáros területre vonatkozó lízingszerződést nemrég írta alá a montreáli székhelyű vállalat és a Pearson repteret üzemeltető Greater Toronto Airports Authority, amelynek értelmében a Bombardier 92.900 négyzetméteres üzemet építhet fel ott.

A Flightglobal beszámolója szerint a “Global Manufacturing Centre” nevű létesítmény építésének előkészítő munkálatait már el is kezdte a Bombardier, a tényleges kivitelezés akár egy éven belül megkezdődhet.

Ezt követően 2023-ban gyárthatják le itt az első új Global üzleti gépeket, de az még nem tisztázott, hogy a régi létesítményt mikor állítják le teljesen.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Alain Bellemare, a Bombardier igazgatója a szerződés aláírása kapcsán elmondta, a beruházás jól példázza az Ontario tartománybeli légiipar és beszállítók iránti elkötelezettséget. Kiemelte, az új létesítményben több ezer ember kaphat munkát, nem beszélve a beszállítók által felvett további alkalmazottakról.

Látványterv az új üzemről (Forrás: Bombardier)

A vállalat jelenleg használt, 2130 méteres futópályával is rendelkező üzemét 1992-ben vette át, amikor felvásárolta a De Havilland Canada céget, amely a Dash 8 turbó-légcsavaros repülőgépeket gyártotta itt. Ezt az üzemet bővítette ki a Bombardier, így 1996-ban elkezdődhetett Downsviewban az első Global Express gépekbe szánt komponensek gyártása.

Néhány évvel ezelőtt a C Series program jelentette anyagi terhek miatt a vállalat egy nyugdíjalapnak értékesítette a teljes földterületet 635 millió dollárért, azóta visszlízing formában használja tovább a 152 hektár mintegy tíz százalékát. A helyzetet bonyolítja, hogy a Dash 8 programot idén júniusban a Longview Aviation Capital vásárolta meg, így ismét különvált a két üzem.

Ezzel a Bombardier már csak üzleti repülőgépei révén van jelen a légiközlekedési piacon, de pusztán előbbieket gyártja Downsviewben.

A CRJ-programot a Bombardier nemrég eladta a japán Mitsubishinek, a típus gyártása a közeljövőben meg is szűnik. A területre vonatkozó lízingszerződések a mostani állás szerint 2023-ban lejárnak, és a Bombardier sem marad a területen, így újra tárgyalásra szorulhatnak a feltételek a Dash 8-ast tovább gyártó Longview szempontjából, a használt terület méretének csökkenése miatt. Todd Young vezérigazgató már korábban jelezte: reméli, hogy sikerül közös nevezőre jutni a tulajdonos nyugdíjalappal a hosszabbítás ügyében.