Kihívásokkal teli időszakon van túl a Budapest Airport, 2023 mégis az egyik legsikeresebb év volt a repülőtér történetében, az utasforgalom túlszárnyalta az előzetes várakozásokat, a légiáru mennyisége rekordot döntött, és eközben a repülőtér a nemzetközi szakma és az utasok véleménye alapján számos elismerést kapott.

Amint Kam Jandu, a Budapest Airport vezérigazgatója az AIRportal.hu-nak adott interjújában is elmondta, a vállalat lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint 2023 minden szempontból sikeres év volt a repülőtér-üzemeltető számára, köszönhetően a menedzsment és a tulajdonosok tapasztalatának, gyors és rugalmas döntéseinek, annak ellenére, hogy az elmúlt négy évben a budapesti repülőtér történetének legnagyobb, a világjárvány, a nemzetközi konfliktusok és a nehéz gazdasági helyzet kihívásaival szembesült.

A tavalyi évben a COVID szinte minden „tünetét” sikerült megszüntetni a repülőtér működésében, ami többek között az utasszámokban is tükröződik.

Az utasforgalom márciustól, vagyis 10 hónapon át minden hónapban meghaladta az egymillió főt, így a budapesti légikikötő az év végére 14 701 080 utast regisztrálhatott, idén pedig a járvány előtti rekordévben mért utasszám teljes visszaépülését prognosztizálja.

(Fotó: Budapest Airport / Baranyi Róbert)

Budapestről tavaly 39 légitársaság 131 közvetlen járata volt elérhető, köztük négy kínai város, Peking, Sanghaj, Ningbo és Csungking, melyeknek köszönhetően az üzleti céllal utazók köre növekedésnek indult, ugyanakkor a forgalom jelentős részét továbbra is a szabadidős céllal utazók teszik ki. 2023-ban összességében 30%-kal nőtt a nem-schengeni és 15%-kal a schengeni utasok száma.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A legnépszerűbb úti célok tavaly London és Isztambul voltak.

A közlemény kiemeli, hogy a társaság járatfejlesztési csapata folyamatosan dolgozik az újabb légi összeköttetések biztosításán – a fő célok között szerepel dél-kínai és indiai kapcsolatok létesítése, továbbá az észak-amerikai járatok újraindítása.

A légiáru mennyisége az év végére átlépte a korábbi álomhatárt, a regisztrált 201 306 tonna 2022-höz képest 3,8%-os, 2019-hez képest pedig 48,5%-os emelkedést jelent.

Ez a dinamikus fejlődés nemzetközi szinten is kiemelkedő eredmény, a járvány előtti évhez viszonyított közel 50%-os növekedés pedig kifejezetten kiugrónak számít. Ezzel a Budapest Airport és a BUD Cargo City tovább tudta erősíteni régióbeli elosztóközpont szerepét, úgy, hogy közben az áruszállító járatok száma az elmúlt 11 évben nem nőtt.

Az eredmény hátterében Magyarország stratégiai elhelyezkedése, a budapesti repülőtér kivételes cargo infrastruktúrája és a cargo közösség munkája mellett a folyamatosan bővülő integrátor forgalom, a dedikált cargo járatok, a tavaly visszatérő közvetlen kínai utasjáratok alsófedélzetén szállított áru, valamint a Kínából érkező e-kereskedelmi áruk növekedése áll.

(Fotó: Budapest Airport / Baranyi Róbert)

A légikikötőt a repülőtéri közösség munkájának köszönhetően Európa legjobbjává választották, és tizedik alkalommal is elnyerte a „Kelet-Európa legjobb repülőtere” díjat.

A szakma is elismerte a fejlődést a repülőtér minőségének négycsillagosra emelésével, a Budapest Airport pedig egész évben azon dolgozott, hogy ezt a kiemelkedő minőséget megtartsa és emelje.

Az utasélmény magas minőségét visszaigazolja, hogy a nemzetközi utaselégedettségi felméréseken tavaly minden negyedévben kimagasló eredményt ért el a légikikötő: az utasok általános elégedettségi szintje folyamatosan ötös skálán 4 pontot meghaladó értéken állt.

A vizsgált 20 repülőtér közül 2019-hez képest csak három légikikötő tudott az utasszolgáltatások minőségén javítani – a budapesti is ezek közé tartozik, ahol az általános elégedettség tizenegy százalékponttal emelkedett, amely a legmagasabb arányt jelenti a vizsgált repülőterek esetében.

A Budapest Airportot az utasok a legjobbra értékelték a mosdók tisztasága, a wi-fi minősége és a szórakozási lehetőségek kategóriájában, a 20 légikikötőt magába foglaló összevetésben pedig ötödik helyen szerepel.

A Budapest Airport által az elmúlt 4 évben megvalósított fejlesztések mértéke tavaly meghaladta a 100 milliárd forintot. 2023-ban az utasok olyan új fejlesztésekkel találkozhattak, mint például az önkiszolgáló poggyászfeladó rendszer bővítése, hangszigetelt fülkék kihelyezése a terminálokon és a 2B Terminálon megnyílt új kilátó- és dohányzóterasz.

Fotó: AIRportal.hu

A családbarát szolgáltatások új játszóterekkel egészültek ki, a biztonsági ellenőrzést pedig a már a honlapon is elérhető várakozás-kijelző rendszer teszi még gördülékenyebbé. 520 négyzetméterrel és két új poggyászszalaggal bővült a 2A oldali poggyászkiadó kapacitása, megnyílt az 586 parkolóhelyet és a turistabuszok számára 8 férőhelyet biztosító Terminál Parkoló, és megkezdődött az új repülőtéri szálloda építése is. A színfalak mögött is zajlottak a munkálatok, 16 millió euró értékben újult meg több gurulóút, illetve a forgalmi előtér aszfalt- és betonburkolata.

A BUD Cargo City bővítésének első üteme a tervek szerint befejeződött.

A mintegy 30 millió eurós beruházásból két új repülőgép állóhelyet építettek, így ma már egyszerre négy cargo repülőgép egyidejűleg történő kiszolgálása is megvalósulhat, az árukezelő komplexum raktár- és irodakapacitása pedig 6500 négyzetméterrel bővült.

A közlemény kiemeli, hogy a Budapest Airport mind a fejlesztések, mind a napi működés során kiemelt figyelmet fordít a fenntarthatóságra, és továbbra is maximálisan elkötelezett amellett, hogy a vállalt céldátumnál 15 évvel korábban, legkésőbb 2035-re elérje a nettó zéró kibocsátást. A 2023-ban elvégzett ESG audit szerint a repülőtér-üzemeltető alacsony kockázati besorolást ért el, ami alátámasztja, hogy a társaság befektetési döntései során kiemelt figyelmet fordít a környezeti, társadalmi és irányítási (ESG) szempontok szerinti működésre.

A repülőtér-üzemeltető 2023 végén beadta a Repülőtéri Karbon Akkreditáció (Airport Carbon Accreditation) 4+ átmenet szintre való jelentkezését, a legmagasabb, 5. szintű minősítés elérése pedig 2035-re várható.

A világjárványból történő kilábalás során óriási előnyt jelentett, hogy a BUD-csoport a korlátozások feloldásával egyidőben szinte azonnal újra fel tudta tölteni az üres pozíciókat – részben a járvány idejére más munkakörbe átszervezett kollégák visszaemelésével, részben pedig új munkatársak toborzásával – és így a 2023-as évet több mint 1600 munkavállalóval zárta, ami kétszáz fővel több, mint a COVID előtt.

Hozzátették: a Budapest Airport és a MediaFactory által gyártott, a TV2 műsorán immár a második évaddal jelentkező „Sztárok a reptéren” produkció nemcsak a vállalathoz jelentkezők számát emelte jelentősen, hanem a PR szakmai színtéren is rendkívül népszerű volt. Az elmúlt évben a sorozat első évada több hazai és nemzetközi díjat nyert, megkapta az IPRA Golden World Awards-ot Utazás és turizmus kategóriában, a PR News Platinum arany díját Employee Relations kategóriában, a StevieAwards ezüstjét Tartalommarketing kategóriában, decemberben pedig az év méltó lezárásként a Magyarország, Románia, Bulgária régió legjobb kampányának választották a European Excellence Awards-on. Hazai viszonylatban a műsor a Kreatív által rendezett Content Marketing versenyen győzedelmeskedett a márkacéllal született tévéműsorok között, és Employer Branding kategóriában elnyerte az Aranypenge Bronz penge minősítését.