A VAS Aero Services bejelentette, hogy megkezdi három Airbus A380-as óriásgép szétbontását és használható alkatrészeik forgalmazását.

Az érintett Airbus A380-asokat 2020 és 2022 között, a világjárvány évei alatt vonták ki a forgalomból üzemeltetőik.

Közülük kettő, a 61 és a 66 gyári számú a Lufthansánál repült D-AIME és D-AIMF lajstromjellel, a harmadik, 84-es sorozatszámú példányt a Malaysia Airlines üzemeltette 9M-MNC azonosítóval.

Előbbieket a spanyolországi Teruelben, utóbbit a franciaországi Tarbes-ban tárolják.

A repülőgépek bontását az erre szakosodott és már több A380-assal is tapasztalattal rendelkező Tarmac Aerosave végzi. A VAS Aero Service 2018 óta 13 A380-as bontását és alkatrészeik újbóli forgalomba hozatalát irányította, köztük a világon elsőként szétbontott példányokét is.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A repülőgépek alkatrészeinek újrahasznosítása a világszerte még forgalomban lévő 175 A380-as élettartamának meghosszabbítását szolgálja.

Fotó: AIRportal.hu

Erre különösen élénk a kereslet az alkatrész-ellátás akadozása, valamint a nagy hatótávú és befogadóképességű új típusok átadásainak csúszása, főként a Boeing 777X tanúsításának és forgalomba állításának késése miatt. Ebből az okból például a Korean Air és a Lufthansa is a tervezettnél tovább üzemelteti a meglévő A380-asait.

Az éritett példányok Rolls-Royce Trent 900-as hajtóműveit lízingkonstrukcióban hozzák forgalomba, vagy egyes példányokat szintén alkatrészekre szedve értékesítenek. A tulajdonosok a maradványérték révén befolyó bevételből megtérülést várnak a repülőgépek szétbontásától.

Az Airbus A380-as típus 2005. április 27-én hajtotta végre szűzrepülését, az indító légitársaság a Singapore Airlines volt, amely 2007. október végén állította forgalomba az elsőt. Az utolsó példányt 2021-ben adták át a legnagyobb üzemeltetőnek, az Emiratesnek. A kétszintes óriásgépből a 3 tesztpéldányt is számítva összesen 254-et szereltek össze a gyártás leállításáig.

Amint korábban megírtuk, az Emirates elnöke szerint lenne kereslet egy megújult A380-asra, Tim Clark a közelmúltban azt nyilatkozta, hogy ha a légitársaságok elegendő pénzt tennének le az asztalra az Airbusnak, létrejöhetne egy új, takarékosabb változat.