Nem sokkal délután fél 5 után csütörtökön felszállt Hamburgból az utolsó elkészült A380-as, az átvevő Emirates Dubajba repüli az óriásgépet. Ezzel lezárult egy fejezet az Airbus történelmében.

Az A6-EVS lajstromú példányt még idén márciusban repülték át Toulouse-ból Hamburgba, ahol a fedélzeti berendezést szerelték be, és az Emirates színeire festették.

Ahogy Toulouse-tól, úgy Hamburgtól is szárnybillegéssel és alacsony áthúzással búcsúzott az utolsó A380-as, ezzel lezárult a kétszintes repülőgép gyártása, és egy fontos fejezet az Airbus történetében.

Tim Clark, az Emirates elnöke az utolsó gép átvételekor azt hangsúlyozta, hogy az A380-asok segítségével a légitársaság újra tudta definiálni a repülési élményt. A gépek még jó pár évig a flottában maradnak és fontos részei lesznek a hálózat fejlesztésének.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Guillaume Faury, az Airbus vezérigazgatója szintén az utasélményt emelte ki, megemlítve, hogy nem véletlenül lett ez a típus az utasok kedvence. Emellett megköszönte a dubaji légitársaságnak, hogy végig kitartott az A380-asok mellett.

A gyártósorok leállításáról még 2019-ben hozott döntést az Airbus, miután az utóbbi években más légitársaságnak nem tudott eladni egy darabot sem, csak az Emirates számára, de a dubaji cég is 162-ről 123-ra csökkentette a megrendelt gépek számát, és időközben pár darabot szintén kivont a flottából.

Az A380-as programot hivatalosan 2000-ben indította el az Airbus, majd többszöri csúszás után 2005 áprilisában hajtotta végre első felszállását, és a típus 2007. október 25-én állt kereskedelmi forgalomba a Singapore Airlines színeiben. Ezt a példányt azóta leselejtezték, majd a tulajdonos Dr. Peters Group 2019-ben szétbontatta.

Óriási méretei miatt azonban az Airbus számításaival ellentétben kicsi volt a kereslet a gép iránt, mert nagyon kevés légitársaság, kevés útvonalon tudta nyereségesen megtölteni utasokkal a repülőgépet. A repülőgép kialakításának sajátosságai és magas ára miatt az Airbus nem fejlesztett áruszállító változatot sem, ami segíthette volna az eladásokat.

A koronavírus-járvány tovább rontott a helyzeten, több légitársaság, így az Air France és a Lufthansa is idő előtt végleg kivonta a típust a flottájából. A legtöbb példányt, 121 darabot az Emirates üzemelteti.

Tizenegy év alatt az Airbus saját statisztikája szerint nettóban, azaz a lemondásokat is számítva összesen 251 darab A380-asra kapott megrendelést, ezekből 244 van légitársasági flottában. Arról a gyártó nem vezet statisztikát, hogy mennyi parkol jelenleg letárolva, de a járvány miatt még csak most kezdték el újra használni őket nagyobb mennyiségben.