Minden alap nélkül támadja a Qatar-tulajdon Air Italy terjeszkedését az USA három nagy légitársasága – vélekedik a rangos Air Transport World. Az American, a Delta és a United szerint ugyanis a katariak felhasználják az olasz légitársaságot a piacszerzésre, noha úgy tűnik, érveik ingatagok.
Szerkesztőségi állásfoglalásban marasztalja el az Air Transport World az American Airlines, a Delta Airlines és a United Airlines utóbbi időben indított támadását, amelyet a Qatar Airways résztulajdonában álló olasz Air Italy miatt indítottak.
Mint megírtuk, a harci kürtöt az American vezetője fújta meg szeptemberben, szerinte az Air Italy felhasználásával a Qatar megszegi az idén az öböl-menti nagy arab légitársaságokkal kötött megállapodást.
Ebben évekig tartó huzavona után az arab légitársaságok vállalták, hogy nemzetközi standardok alapján átláthatóbbá teszik működésüket, és nem indítanak az ötödik szabadságjogon alapuló, Európa érintésével üzemeltetett járatokat az Egyesült Államokba, amely forgalmat szív el az európai és amerikai cégektől.
Az Air Italy európai bejegyzésű, az uniós előírásoknak megfelelő cég, így az EU és az USA közötti Nyitott Égbolt-egyezmény szerint akármennyi transzatlanti járatot üzemeltethet szabadon – mutat rá a rangos folyóirat.
Ezen nem változtat az sem, hogy a Qatar Airways 49 százalékban tulajdonos, és segítségével alakult át a Meridiana Air Italy néven, a flottát is frissítve. Az olasz légitársaság mérsékelt ütemű, de folyamatos terjeszkedésbe kezdett, a Qatartól bérelt A330-asaival egyre több járatot indítva Milánóból az Egyesült Államokba, de Indiába is.
Ami az ötödik szabadságjogot illeti, a cikk hangsúlyozza, hogy a Qatarnak nincs is „szöcskejárata” Katarból Európa érintésével az USÁ-ba, noha az öböl-menti arab országok és az USA közötti egyezmények révén megtehetné, hogy az Emirates ilyen útvonalaihoz hasonlóan indít ilyeneket.
Arra is emlékeztetnek, hogy az American, a Delta és a United egyaránt trösztellenes jóváhagyásokkal partnerségre lépett a British-tulajdonos IAG holdinggal, az Air France-KLM-mel, illetve a Lufthansával.
A szoros európai együttműködés révén a nagy amerikai légitársaságok pedig uralják a transzatlanti forgalom nagy részét.
Érthetetlennek tartja tehát a publicisztika, hogy mi a baja a „nagy hármasnak”, ezen túlmenően pedig nem tapasztalni a pénzügyekben sem negatívumokat, hiszen az amerikai légitársaságok igen szép profitot termelnek, az idén és várhatóan jövőre is.