Az USA megválasztott elnöke, Donald Trump egy Tweetben borult ki a két új, az elnök szállítására különlegesen átalakított Boeing 747-8-as négy milliárd dolláros költségvetésén. Üzenetében a megrendelés törlésére szólított fel.

A jelenleg szolgálatban lévő egyik VC-25-ös, a Rushmore-hely amerikai nemzeti emlékhely felett. (Fotó: US Air Force) | © AIRportal.hu

A jelenleg szolgálatban lévő egyik VC-25-ös, a Rushmore-hely amerikai nemzeti emlékhely felett.
(Fotó: US Air Force)

Trump keddi Tweetjében azt írta, hogy az USA jövőbeli elnökei számára gyártott 747-esek költségei kicsúsztak az ellenőrzés alól és meghaladják a 4 milliárd dollárt és hozzátette: Töröljék a megrendelést!

A megválasztott elnök szerint a Boeing túl sokat akar keresni a két különleges katonai repülőgéppé átalakított, az USA mindenkori elnökét szállító Boeing 747-8-ason. A kijelentést követően a Boeing részvényei 1%-ot estek a tőzsdéken.

A Boeing egy rövid közleményben válaszolt Trump kiejelntésére, miszerint az amerikai repülőgépgyártó 170 millió dolláros szerződés keretében dolgozik jelenleg az USA elnökét szolgáló, egyedi igények alapján átalakított, komplex katonai repülőgépek képességeinek meghatározásán.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A repülőgépgyártó közleménye hozzáteszi, hogy a U.S. Air Force-szal közösen tovább dolgoznak a program további fázisain annak érdekében, hogy

a lehető legjobb repülőgépeket tudják átadni az elnök részére, természetesen az amerikai adófizetők számára a legjobb ár-érték arány mellett.

Trump korábban egy Boeing 727-est, most pedig a legmagasabb luxus igényeket is kielégítő, egyedi módon átalakított Boeing 757-est használ, mely saját tulajdona, de beiktatását követően át kell ülnie az Air Force One hívójellel repülő (már amikor az elnök a fedélzeten tartózkodik) VC-25-ösre.

Megérett a cserére a most szolgáló, két VC-25A

A most szolgálatban álló két elnöki Boeing 747-est – melyek pontos típusmegjelölése VC-25A – a Boeing még Ronald Reagan elnöksége alatt kezdte el gyártani. Az amerikai légierő (USAF) 1985-ben indította el a két szélestörzsű repülőgép beszerzési eljárását. Az akkori specifikációk szerint a tenderen minimum három hajtóműves típusok indulhattak, melyeknek egy tankolással 6 000 tengeri mérföld (9 700 km) lerepülésére alkalmas hatótávval kellett rendelkezni.

A tenderen a Boeing 747 és a McDonnell Douglas Dc-10 típusok közül végül az előbbi, négyhajtóműves típust választották győztesnek, hogy ezekkel váltsák le a korosodó Boeing 707-es elnöki gépeket.

Az első VC-25A típusú repülőgépet 1990-ben adta át a gyártó a légierőnek George Bush elnöksége idején. A speciálisan átalakított Boeing 747-200B repülőgépek tehát hamarosan elérik a tervezett 30 éves élettartamuk végét, de a leváltásukra szánt új repülőgépek sem állnak szolgálatba 2019-20 előtt.

Trump rövid és velős Tweetje